tag:blogger.com,1999:blog-20408578849596692152024-03-13T01:53:16.461+02:00ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΈνα ιστολόγιο για το Δημοτικό Σχολείο και την ΕκπαίδευσηUnknownnoreply@blogger.comBlogger380125tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-17091840608790009302024-01-06T20:59:00.000+02:002024-01-06T20:59:15.598+02:00Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;Σε προηγούμενη ανάρτησή μου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είχα αναφέρει αναλυτικά τις ασάφειες που υπάρχουν στην κλείδα παρατήρησης. Η αξιολόγηση που εφαρμόζεται στην Ελλάδα, όμως, έχει ένα ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Εξηγώ αμέσως παρακάτω.Ο κλασικός τρόπος για να αξιολογήσεις έναν εκπαιδευτικό είναι να παρακολουθήσεις τη διδασκαλία του. Φυσικά, μαζί σου θα έχεις μία κλείδα παρατήρησης, έναUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-48672375350694906232023-12-09T19:12:00.003+02:002023-12-11T08:21:42.954+02:00Γιατί αποτυγχάνουμε στα Μαθηματικά στην αξιολόγηση PISA;Πιθανότατα ο καλύτερος τρόπος για να σχολιάσεις τα αποτελέσματα της αξιολόγησης Pisa είναι να δεις τι ζητείται από τους μαθητές. Σε αυτόν τον σύνδεσμο υπάρχουν ενδεικτικά προβλήματα Μαθηματικών. Αν κάποιος τα διαβάσει όλα, μάλλον θα καταλήξει στο εξής συμπέρασμα: η συστηματικά χαμηλή βαθμολογία των Ελλήνων μαθητών οφείλεται στο ότι στο ελληνικό σχολείο δε διδάσκονται τα Μαθηματικά που απαιτούνταιUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-52487378784283529602023-11-05T19:01:00.000+02:002023-11-05T19:01:07.708+02:00Είναι η συμπερίληψη μονόδρομος;Βασικό μέλημα του εκπαιδευτικού συστήματος είναι να προετοιμάσει όσο το δυνατόν καλύτερα τα παιδιά για να ενταχθούν ομαλά στην ενήλικη ζωή. Είναι ένας στόχος πάρα πολύ σημαντικός για όλους τους μαθητές, ειδικά για όσους δυσκολεύονται στο σχολείο. Πρέπει πάση θυσία και τα συγκεκριμένα παιδιά να γίνουν παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.
Στις μέρες μας κυριαρχεί ένας τρόπος στήριξης όσων μαθητών Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-43556523832196760632023-11-01T07:15:00.000+02:002023-11-01T07:15:40.702+02:00Διερευνητική μάθησηΣτο επεισόδιο αυτό του «Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι» φιλοξενούμε τον Μανόλη Κουσλόγλου που είναι σύμβουλος φυσικών επιστημών Καβάλας - Έβρου και υποψήφιος διδάκτορας του ΑΠΘ. Με τον Μανόλη φωτίζουμε λίγο περισσότερο τη διερευνητική μάθηση (που είναι και το αντικείμενο του διδακτορικού του). Η διερευνητική μάθηση συζητιέται έντονα στους εκπαιδευτικούς κύκλους με την ευκαιρία των νέων αναλυτικών Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-25595874774483203772023-09-13T12:15:00.006+03:002023-09-13T12:21:53.876+03:00Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι - Οι 10 αρχές της διδασκαλίας του RosenshineΣτο 6ο podcast αναλύουμε τις δέκα αρχές της διδασκαλίας του Barak Rosenshine, καθηγητή εκπαιδευτικής ψυχολογίας, όπως παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο. Ωστόσο, τις παρουσιάζουμε με διαφορετική σειρά, ακολουθώντας τον τρόπο οργάνωσης του εκπαιδευτικού Tom Sherrington. Παρακάτω παραθέτουμε τις δέκα αρχές της διδασκαλίας επιγραμματικά:α) Παρουσίαση νέων εννοιών - διαδικασιών με μικρά βήματα και Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-15646853111497516302023-05-24T15:30:00.004+03:002023-05-24T15:36:56.628+03:00Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι - Διάλεξη και μη καθοδηγούμενη ανακαλυπτική μάθησηΤο θέμα του πέμπτου podcast, «Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι», αφορά τη διάλεξη και τη μη καθοδηγούμενη ή ελάχιστα καθοδηγούμενη ανακαλυπτική μάθηση. Αναφέρουμε τον ορισμό κάθε διδακτικής πρακτικής, εξηγούμε γιατί δεν είναι αποτελεσματικές και γιατί παρ' όλα αυτά παραμένουν στην εκπαίδευση. Για όποιον ενδιαφέρεται να μελετήσει τη θεμελίωση όσων λέμε προτείνουμε την παρακάτω βιβλιογραφία.
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-3296200508241478302023-05-09T19:28:00.003+03:002023-05-09T19:28:53.842+03:00Πρότυπα σχολεία. Αξίζουν;Κάνουν τη διαφορά; Πιθανότατα αυτό είναι πιο σημαντικό ερώτημα για τα πρότυπα σχολεία. Είναι δεδομένο ότι οι επιδόσεις των μαθητών τους θα είναι υψηλότερες από τις επιδόσεις των μαθητών των υπόλοιπων δημόσιων σχολείων. Αυτό όμως από μόνο του δεν αρκεί για να χαρακτηρίσεις πετυχημένο τον θεσμό. Θα τον χαρακτηρίσεις πετυχημένο μόνο αν τα συγκεκριμένα σχολεία επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών.Unknownnoreply@blogger.com8tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-91419838669599936442023-04-09T16:57:00.001+03:002023-04-09T16:57:31.427+03:00Ένας απλός τρόπος για να αυξήσουμε τις πιθανότητες να πείσουμε τον συνομιλητή μαςΠολλές φορές, ειδικά τώρα που πλησιάζουν οι εκλογές, θα βρεθούν ευκαιρίες να μιλήσουμε με άτομα που υποστηρίζουν διαφορετικά κόμματα από μας. Ένας τρόπος για να αυξηθούν οι πιθανότητες να τους πείσουμε είναι να πιστεύουμε ότι είναι χρήσιμο να εξετάζουμε τα πράγματα και από τη δική τους πλευρά. Αν το πιστεύουμε αυτό, αρχίζουμε να λέμε φράσεις που δείχνουν ότι προσπαθούμε να βρούμε κοινά σημεία (Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-77428672823432346402023-04-08T11:51:00.000+03:002023-04-08T11:51:30.179+03:00Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: ασάφειες και πάλι ασάφειεςΣτην προηγούμενη ανάρτησή μου είχα προσπαθήσει να δείξω ότι το να αξιολογήσεις ένα εκπαιδευτικό σύστημα δε συνεπάγεται και την αυτόματη βελτίωσή του. Για να το αποδείξω είχα αναφέρει παραδείγματα ξένων χωρών. Ωστόσο, επειδή σε αυτές τις χώρες δε φαίνεται να λειτουργεί ικανοποιητικά η αξιολόγηση, αυτό δε σημαίνει ότι δε θα λειτουργήσει στην Ελλάδα. Κι αφού, επιτέλους, έχουμε συγκεκριμένη Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-35335310557300273952023-02-06T21:21:00.035+02:002023-02-15T12:09:50.824+02:00Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικώνΣτην Ελλάδα είναι διαδεδομένη η αντίληψη ότι αν εφαρμοστεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα βελτιωθεί η εκπαίδευση. Πιθανότατα για τους περισσότερους είναι και το μόνο μέτρο που μπορεί να λύσει τα σημερινά προβλήματα. Πρόκειται για μία λογική σκέψη την οποία έχω κάνει κι εγώ αρκετές φορές. Με τρία παιδιά στο ελληνικό σχολείο δε θα μπορούσα να την αποφύγω… Το πρόβλημα όμως είναι ότι τα πράγματα Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-28823603848940520422023-02-01T16:40:00.003+02:002023-02-03T15:22:01.846+02:00Τι μπορείς να κάνεις για την κριτική σκέψη στην Α΄ Δημοτικού;Αρχικά, να ξεκαθαρίσω ότι τα πιο σημαντικά μαθήματα στην Α΄ Δημοτικού είναι η Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Τότε μπαίνουν τα θεμέλια για τη μετέπειτα πορεία των παιδιών στο σχολείο. Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για σχολική επίδοση σε μαθητές που δεν έχουν μάθει να διαβάζουν και δεν ξέρουν τα Μαθηματικά της Α΄. Έχοντας κατά νου αυτά πιστεύω ότι μπορεί κάποιος να ξεκινήσει να διδάσκει τους μαθητές Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-2518588038323034542023-01-05T09:37:00.005+02:002023-01-05T09:56:35.919+02:00Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι - Αφού θα το βρω στην Google γιατί να το μάθω;Στο σημερινό podcast απαντάμε στο ερώτημα: «Αφού θα το βρω στην Google γιατί να το μάθω;». Παρακάτω παραθέτουμε και μία μικρή βιβλιογραφία για την τεκμηρίωση όσων αναφέρονται.
ΒιβλιογραφίαBransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (Eds.). (2000). How People Learn Brain, Mind, Experience, and School. National Academies Press.De Bruyckere, P., Kirschner, P.A. & Hulshof, C.D., 2015. Urban Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-58007286379936658652022-12-20T20:05:00.001+02:002022-12-20T20:05:42.121+02:00Είναι οι ενημερωμένοι ψηφοφόροι καλύτεροι ψηφοφόροι;Είναι οι ενημερωμένοι ψηφοφόροι καλύτεροι ψηφοφόροι; Αυτό το ερώτημα πραγματεύεται ο Michael Hannon σε αυτό το άρθρο. Η συγκεκριμένη ιδέα αρχικά φαίνεται σωστή. Όσες περισσότερες γνώσεις έχουν οι άνθρωποι για την πολιτική, και όχι μόνο, τόσο καλύτερα θα ψηφίζουν. Ο συγγραφέας, όμως, παρατηρεί ότι υπάρχει ένα παράδοξο: οι άνθρωποι που έχουν την καλύτερη ενημέρωση για τα πολιτικά θέματα είναι Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-11393634708982241482022-11-30T18:45:00.003+02:002022-12-03T16:44:53.570+02:006ο Ανεξάρτητη επιτέλεσηΕδώ οι μαθητές πρέπει να εκτελέσουν όλη τη διαδικασία μόνοι τους. Το κεντρικό σημείο αυτού του σταδίου είναι η ανεξαρτητοποίηση του μαθητή. Έτσι καλείται να γράψει μία περίληψη μόνος του, χωρίς να ζητήσει βοήθεια από σένα, τους συμμαθητές ή χωρίς να χρησιμοποιήσει κάποια οπτικά βοηθήματα που του θυμίζουν τη διαδικασία. Σημαντικό είναι να γράψει περιλήψεις σε διαφορετικά κείμενα από αυτά που Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-36524982303574937022022-11-30T18:32:00.002+02:002022-12-03T13:32:46.114+02:005ο ΥποστήριξηΣε αυτό το βήμα οι μαθητές ξεκινούν να γράφουν περίληψη με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Την πρώτη φορά μπορεί να γραφτεί η περίληψη στον πίνακα από τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές μαζί. Την επόμενη οι μαθητές να χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα να γράψει τη δική της περίληψη. Κάθε μαθητής να γράψει πλαγιότιτλο για μία παράγραφο και στο τέλος όλοι μαζί να τις ενώσουν σε ένα κείμενο. Τέλος, οιUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-83630500326818398722022-11-30T17:02:00.002+02:002022-12-03T13:36:53.121+02:004ο Απομνημόνευση της στρατηγικήςΕδώ οι μαθητές καλούνται να απομνημονεύσουν τα βήματα της στρατηγικής. Θα βοηθήσει πάρα πολύ αν έχει φτιαχτεί ένα αρκτικόλεξο για να μπορούν να τα θυμούνται ευκολότερα. Επειδή όμως δεν είναι πάντα εύκολο να κατασκευαστεί ένα καλό αρκτικόλεξο, μία άλλη τεχνική είναι η πρακτική ανάκλησης. Δηλαδή να πουν απέξω δυνατά ή να γράψουν μερικές φορές τα βήματα. Το συγκεκριμένο βήμα είναι πολύ Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-9362156027616250132022-11-30T16:59:00.001+02:002022-12-03T13:30:27.416+02:003ο Παραδειγματική παρουσίαση της στρατηγικής
Για να μάθει ο μαθητής να γράφει περίληψη, πρέπει κάποιος να του δείξει τον τρόπο. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα του τρίτου βήματος. Πρέπει να εξηγήσεις λεπτομερώς στον μαθητή πώς να δουλεύει, για να μπορέσει να γράψει μία καλή περίληψη. Τι σημαίνει αυτό; Το θέμα δεν είναι να κάτσεις σε μια γωνιά και να δίνεις οδηγίες· πρέπει εσύ ο ίδιος να γράψεις μία περίληψη ακολουθώντας όλα τα βήματα που Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-12596877010109025732022-11-30T16:35:00.004+02:002022-12-03T16:40:35.134+02:002ο Συζήτηση της στρατηγικήςΑφού οι μαθητές κατακτήσουν τις προαπαιτούμενες γνώσεις, το επόμενο βήμα είναι να τους εξηγήσεις τους στόχους του μαθήματος και τη σημασία που έχουν στη ζωή τους. Στην προκειμένη περίπτωση εξηγείς τι είναι η περίληψη και πού τη συναντάμε στην καθημερινή μας ζωή. Αναφέρεις π.χ. ότι πολλές φορές λέμε περιληπτικά το περιεχόμενο ενός βιβλίου, ενός άρθρου, μιας ταινίας ή ενός ντοκιμαντέρ. Πρόκειται Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-61113980856055899732022-11-30T16:16:00.004+02:002022-12-03T16:39:52.953+02:001ο Ανάπτυξη και ενεργοποίηση της βασικής γνώσης Το πρώτο βήμα αναφέρεται στις προαπαιτούμενες γνώσεις που πρέπει να έχει κατακτήσει ο μαθητής προκειμένου να γράψει το συγκεκριμένο κειμενικό είδος. Λ.χ., για να γράψει περίληψη, πρέπει να αναγνωρίζει τις παραγράφους του κειμένου και να γράφει πλαγιότιτλο σε παράγραφο. Το βασικό είναι σε κάθε κειμενικό είδος να ξέρει από πριν ο εκπαιδευτικός ποια πράγματα πρέπει να ξέρουν καλά οι Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-89273305164340225482022-11-30T16:02:00.006+02:002022-12-03T16:38:38.277+02:00Πώς διδάσκουμε τον γραπτό λόγο;Η διδασκαλία του γραπτού λόγου είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκη. Είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, ακόμα και χώρες που θεωρείται ότι έχουν πετυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα. Οι λόγοι είναι πολλοί: δε διατίθεται χρόνος για τη συστηματική διδασκαλία του, το γράψιμο είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκο και απαιτείται από τον μαθητή να αποκτήσει πάρα πολλές ξεχωριστές Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-24023249412695200262022-11-30T12:36:00.001+02:002022-11-30T12:38:43.850+02:00Διανοητική ταπεινοφροσύνηΣτο συγκεκριμένο άρθρο οι ερευνητές πιστεύουν ότι η διανοητική ταπεινοφροσύνη μπορεί να μειώσει τη σημερινή πόλωση που υπάρχει στον δημόσιο λόγο. Ορίζουν τη διανοητική ταπεινοφροσύνη ως μια μεταγνωστική ικανότητα που έχει δύο κεντρικά στοιχεία: την αναγνώριση των ορίων της γνώσης μας και την επίγνωση ότι μπορεί να υποπίπτουμε σε λάθη.Τα άτομα δηλαδή που έχουν αυξημένη διανοητική Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-48501114046936568972022-11-11T13:52:00.005+02:002022-11-11T16:03:58.269+02:00Εκπαιδεύω με αλάτι και πιπέρι - Πρακτική ανάκλησηςΣτο τρίτο podcast με τον Γιώργο Παναγιωτακόπουλο σχολιάζουμε μία πολύ απλή διδακτική τεχνική, την πρακτική ανάκλησης (retrieval practice στα αγγλικά). Επιπλέον, παραθέτουμε μερικές βιβλιογραφικές αναφορές. Έτσι, θεμελιώνουμε εμπειρικά όσα αναφέρουμε και ταυτόχρονα δίνουμε πηγές εμβάθυνσης στη συγκεκριμένη τεχνική για όποιον επιθυμεί να μελετήσει περισσότερο. Για να ακούσετε όλο το podcast Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-40177624367079954072022-10-02T14:05:00.000+03:002022-10-02T14:05:11.341+03:00Πώς να αντιμετωπίσεις τις θεωρίες συνωμοσίας;Δύο τρόποι υπάρχουν για να αντιμετωπίσεις τις θεωρίες συνωμοσίας. Ο πρώτος είναι παρόμοιος με τον εμβολιασμό· προετοιμάζεις τους ανθρώπους πριν έρθουν σε επαφή με αυτές. Όταν όμως έχουν έρθει ήδη σε επαφή, απομένει μονάχα ο δεύτερος: προσπαθείς να τους πείσεις ότι η θεωρία συνωμοσίας είναι λανθασμένη, ακολουθώντας τέσσερα συγκεκριμένα βήματα.Πριν εφαρμόσεις το πρώτο βήμα πρέπει να προσέξεις το Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-42869536566884244252022-09-21T22:03:00.000+03:002022-09-21T22:03:45.448+03:00Εκπαιδευτικοί όμιλοι και απλήρωτη εργασίαΞαφνικά δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να οργανώνουν, προαιρετικά, εκπαιδευτικούς ομίλους ποικίλης θεματολογίας, αρκεί να μη λειτουργούν σαν φροντιστήρια. Κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για ένα θετικό μέτρο. Αρκετοί εκπαιδευτικοί εδώ και χρόνια έχουν δημιουργήσει ανεπίσημα εκπαιδευτικούς ομίλους, γιατί να μην οργανωθεί καλύτερα αυτή η προσπάθεια;Από κει και πέρα όμως ο τρόπος υλοποίησης Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2040857884959669215.post-8213031198946598752022-09-06T14:59:00.000+03:002022-09-06T14:59:31.399+03:00Επιμόρφωση για τη διαφοροποιημένη διδασκαλίαΌπως είχα γράψει σε μία παλιότερη ανάρτηση στο φέισμπουκ, το βασικό πρόβλημα με την επιμόρφωση για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι πως η επιστημονική κοινότητα δεν έχει τεκμηριώσει επαρκώς ότι ο συγκεκριμένος τύπος διδασκαλίας δουλεύει. Και ποιος το λέει αυτό; Το ίδιο το υλικό της επιμόρφωσης. Δείτε, π.χ., τα παρακάτω αποσπάσματα:«Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι σπάνιες οι μελέτες που Unknownnoreply@blogger.com0