12 Δεκεμβρίου 2007

Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι Τεμπελιά

Συγγραφέας: Μαρία-Μάρθα Φλωράτου

Εκδόσεις Οδυσσέας

Σελίδες 240

ISBN: 960-210-134-2

Ένα πολύ αξιόλογο βιβλίο που επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στο πιο φλέγον εκπαιδευτικό ερώτημα. Τι κάνεις όταν υποψιάζεσαι ότι ένα παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες; Η συγγραφέας προτείνει τρόπους αξιολόγησης του μαθητή και συνακόλουθης αντιμετώπισής του από μας χωρίς τη μεσολάβηση του ΚΔΑΥ. Βρίθει δραστηριοτήτων και άτυπων τεστ αξιολόγησης, δοκιμασμένων σε πολλούς μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Είναι χρήσιμο ακόμα και στην περίπτωση που έχουμε στα χέρια μας διάγνωση από ΚΔΑΥ, αφού συνήθως είναι γενικόλογη και δεν ακολουθείται στις περισσότερες των περιπτώσεων από Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ) όπως τους υποχρεώνει ο νόμος.

7 σχόλια:

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Οδυσσέα , δεν το πιστεύω ! Το ίδιο ετοιμαζόμουν να κάνω και 'γω , αλλά με πρόλαβες! Το βιβλίο της Φλωράτου είναι μάλλον το καλύτερο που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή!

asinartisies είπε...

Ε να το διαβάσω κι εγώ αν είναι!!! Πάντως η εμπειρία μου σε ειδικά σχολεία με κάνει επιφυλακτική σε κάθε παρόμοιο πόνημα. Είδα πόσο δυσκολεύονται να πετύχουν πράγματα οι μαθητές με τη βοήθεια ειδικών και συχνά δε βγαίνει τίποτα... Ένα βιβλίο... Μακάρι!

Αχ, παρεπιπτόντως μετά το σχόλιό μου στο δυσλεξικό δάσκαλο, ένας από τους μαθητές (που έλεγα ότι έχουμε στα γυμνάσια) με αυτισμό, έπαθε κρίση και έβγαλε τούφες ολόκληρες από το κεφάλι μιας κοπελιάς... Χθες αυτά... Τώρα ξεκηκώθηκαν οι μαθητές κ γονείς να τον διώξουν. Γρουσούζικο ποστ.

(τελικά, τα προβλήματα στην εκπαίδευση ξεπηδούν σα μανιτάρια, δε συμφωνείτε;)

Odysseas είπε...

asinartisies

Το βιβλίο αναφέρεται ουσιαστικά στην αντιμετώπιση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Για παιδιά με αυτισμό ή νοητική καθυστέρηση ή ΔΕΠΥ δεν βοηθάει από μόνο του.

Εγώ το έμαθα από άτομα που ασχολούνται αποκλειστικά με παιδιά με Μ.Δ. οπότε λογικά πρέπει να είναι καλό. Τουλάχιστον από τα λίγα που έχω δοκιμάσει είμαι ικανοποιημένος. Εμένα προσωπικά με έχει βοηθήσει πολύ, τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και σε επίπεδο πράξης.

ο δυσλεξικός δάσκαλος

"Το βιβλίο της Φλωράτου είναι μάλλον το καλύτερο που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή!"

Από όσα βιβλία έχω δει μάλλον πρέπει να συμφωνήσω μαζί σου

Ανώνυμος είπε...

Το βιβλίο της Παντελιάδου με βοήθησε εξαιρετικά στη δουλειά μου! Λέγεται Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη: τι και γιατί (ελληνικά γράμματα). Μέχρι και στον υπολογιστή έχω μεταφέρει τις δραστηριότητες! Το μόνο που έχω να επισημάνω είναι ότι θέλουμε πολυυυυυυυ διάβασμα για να καταφέρουμε να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία μπορεί να βοηθήσει νομίζω... (http://www.sed.uth.gr/ldepeaek/data/iliko/teyxos_c.pdf)

Odysseas είπε...

Ανώνυμε:

Το βιβλίο της Παντελιάδου είναι πολύ καλό. Ωστόσο το πρόβλημα έγγειται, όπως πολύ σωστά επισημαίνεις, στην τροποποίηση του μαθήματός μας ούτως ώστε να συμπεριλάβουμε και αυτά τα παιδιά. Κάποιες ιδέες αναφέρω και στο post μου Μαθησιακές Δυσκολίες – Εμείς μπορούμε να κάνουμε τίποτα;.

Αν γνωρίζεις κάποιο βιβλίο στα ελληνικά για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, εκτός του σχετικού link, θα ήθελα να με ενημερώσεις.

Ανώνυμος είπε...

Έπεσα στα χέρια ειδικών που με απροσανατόλισαν και με ξεπουπούλιασαν οικονομικά.

Έχω μια κόρη 14 ετών που έχει μαθησιακές δυσκολίες. Δεν γράφει στραβά ή ανάποδα, διαβάζει κανονικά, δεν μπορεί να μάθει/ αποστηθίσει/ συλλέξει σημαντικά στοιχεία/ συνοψίσει/ επιλέξει κυριότερά του (ο,τιδήποτε φανταστείτε) μπροστά σε μια σελίδα βιβλίου του σχολείου, κυρίως ιστορίας ή γεωγραφίας.
Λόγω της δυσκολίας της σε κάθε σχολείο επιλέγει να κάνει παρέα μόνο με προβληματικά/ παραβατικά παιδιά και μας φέρνει πάντα μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα που μας σπρώχνουν σε απελπισμένες πράξεις (αλλαγή σχολείου, αλλαγή "ειδικών" κλπ). Ότι χαρίσματα έχει φροντίζει με κάθε τρόπο να τα εξαφανίσει, προκειμένου να μη διαφέρει στην προβληματική φίλη της (φρόντισε να ξεχάσει τα πορτογαλικά της, αποπειράται να κάνει το ίδιο στα γαλλικά της, στράβωσε τα μπροστινά της δόντια για να βάλει σιδεράκια όπως η φίλη της, καθόταν με τα γόνατα να συγκλίνουν προς τα μέσα και να ενώνονται ώστε να στραβώσουν ενώ η ίδια παλιάέτρεχε με τα δυνατά πόδια της σαν δρομέας, προσπαθεί σε πάρτυ να τρώει τούρτα ενώ τη σιχαίνεται κλπ).

Έχει μεγάλη κλιση στο μπαλέτο και στο πιάνο (όπου μαθαίνει και προετοιμάζει περισσότερα από ότι της δίνεται κλπ) Μακάρι να υπήρχε ένας κόσμος που να μπορούσε να αξιοποιήσει αυτά τα ταλέντα χωρίς να χρειάζονται και οι λοιπές γνώσεις. Δυστυχώς έχω παρακολουθήσει προφορικές εξετάσεις του ΑΣΕΠ για πρόσληψη καθαριστριών από το δημόσιο και για λόγους συναγωνισμού τις ρώταγαν τι γνωρίζουν για τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Οι θεραπευτικές εισηγήσεις των ειδικών στα χέρια των οποίων έπεσα και με αφαίμαξαν ήσαν (δεν είναι όλες οι απόψεις του ίδιου ατόμου):

- Δεν έχει δυσλεξία (Λες και υπάρχει ένας διαχρονικά ισχύων ορισμός της δυσλεξίας.Και εγώ είχα δυσλεξία τα χρόνια μου και την αντιμετώπισαν με το ξύλο και τον εξευτελισμό).

- Θα ασχοληθούμε με την προσωπικότητά της μόνο. (Δεν μου απαντάνε όμως στο ερώτημά μου "Δέστε δημοσίευμα της Καθημερινής υπάρχουν ορισμένες μέθοδοι για να μαθαίνουν τα δυσλεκτικά παιδιά. Γιατί αυτές τις μεθόδους να τις ανακαλύψουμε εμείς -μαζί με τους κατάλληλους ειδικούς - όταν η κόρη μου θα είναι 26 ετών και όχι τώρα;

- Αφήστε τη να μείνει στην ίδια τάξη. Καλό θα της κάνει( Όμως εγώ έχει διαβάσει διάφορα βιβλία και άρθρα για τη δυσλεξία, και πουθενά δεν λέει ότι θεραπεύεται με το να μείνει το παιδί στην ίδια τάξη).

- Πηγαίνετε στον τάδε που είναι ειδικός στο να προετοιμάζει δυσλεκτικά παιδιά στο σχολείο και στο τέλος τους περνάει η δυσλεξία. Πήγα και πέρασα τη χρονιά με άθλιες συνθήκες. Ο ειδικός κάθε φορά απήύδηζε προσπαθώντας να της μάθει κάτι, δεν τα κατάφερνε, έλεγε ότι η κόρη μου κουράστηκε και "έχει κατεβάσει τα ρολλά" και μου έδινε μερικές σελίδες γεμάτες με κείμενο το οποίο εγώ ο μή ειδικός θα αναλάμβανα να της τα περάσω στο μυαλό -σαν να ήταν ένα φάξ - προτού κοιμηθεί το βράδυ.

- Να κάνετε οικογενειακή θεραπεία. Εσείς η κόρη σας και η γυναίκα σας. Θα είμαι εγώ και ένας άλλος συντονιστής. Γιατί ο άλλος (ο μπακαλόγατος); Γιατί έτσι γίνεται η ομαδική θεραπεία. Μπορείτε κυρία μου να μου δείξετε σε ένα από τα βιβλία της ομαδικής θεραπείας που έχετε στη βιβλιοθήκη σας να αναφέρει ότι θα υπάρχει και δεύτερος θεραπευτής; Έτσι γίνεται στην Ελλάδα. Και τι με αυτό; Και στη Βραζιλία σε ορισμένες περιοχές κάνουν βουντού. Πόσο θα κοστίσει; 140 η συνεδρία (70 αυτή και 70 ο ειδικευόμενος μπακαλόγατος). Τι λέτε κυρία μου;(Και η θεραπεύτρια καπνίζει σαν φουγάρο μπροστά στην κόρη μου χωρίς να ζητάει συγγνώμη ή άδεια, παρόλο που απαγορεύεται από το Υπουργείο Υγείας. Σκέψου να προστεθεί και ο μπακαλόγατος που να καπνίζει τσιμπούκι!)
- (στη γυναίκα μου) Να μετάσχετε σε ομαδική θεραπεία (σε ένα κατερειπωμένο σπίτι). Θα είναι γονείς παιδιών; Όχι αποκλειστικά, μπορεί μερικοί να είναι γονείς αλλά μπορεί και να μην είναι. Θα το σκεφτώ. Προτού φύγετε, παρακαλώ να με πληρώσετε. 150 Ευρώ. Θα σας ετοιμάσουμε την απόδειξη την επόμενη βδομάδα, να τη ζητήσετε από την κυρία Βάνα.

- Δεν έχει μαθησιακά προβλήματα. Είναι ιδιοφυϊα η κόρη σας. Εσείς οι γονείς έχετε πρόβλημα. Θα πρέπει να κάνετε ατομικές θεραπείες ο καθένας σας. Και η κόρη μας; Η κόρη σας δεν έχει τίποτα. 120 Ευρώ. Θα μου δώσετε απόδειξη; Όχι, δεν δίνω αποδείξεις, είμαι πανεπιστημιακός. τότε και εγώ δεν πληρώνω. Μα μου φάγατε την ώρα.. Λυπάμαι. Ωραία θα σας δώσω απόδειξη για 30 ευρώ. Τότε και εγώ θα σας πληρώσω 30 ευρώ.

Σας παρακαλώ, μπορείτε να μου δώσετε κάποια κατεύθυνση ως προς το τι να κάνω; Η κόρη μου με τόσες επισκέψεις και τέτοια παραπληροφόρηση δεν ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Ακόμα και αν είμαστε φοβεροί εγκληματίες η γυναίκα μου και εγώ (φανταστείτε με να είμαι σαν τον Αυστριακό!), πάλι υπάρχει υποχρέωση των ειδικών να τη βοηθήσουν σήμερα και όχι όταν γίνει 26 ετών. Οι ειδικοι της έχουν βάλει στο μυαλό ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις μας και γι' αυτό εκείνη δεν μπορεί να μάθει τη μετάφραση των Αρχαίων.

Φυσικά (στην Ελλάδα πάντα έχουμε συμβουλές και επιχειρήματα) μπορεί να πεί κανείς «γιατί δεν πάτε σε κάποιο ειδικό κέντρο του δημοσίου για τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα;» Σε αυτούς τους φορείς αν δοκιμάσετε να τηλεφωνήσετε για να κλείσετε ραντεβού, θα πάρετε την απάντηση ότι έχετε σειρά προτεραιότητας για να σας δουν μετά από ένα χρόνο. Δοκιμάστε!

Αν προσφύγετε στο Συνήγορο του Πολίτη σας απαντούν ότι α) "ναι μεν η ιατρική περίθαλψη είναι συνταγματικό σας δικαίωμα, αλλά εδώ υπάρχει αντικειμενική αδυναμία, όπως δηλώνουν οι συγκεκριμένοι φορείς", β)"μπορείτε να κάνετε αγωγή αποζημίωσης κατά του δημοσίου για παραλείψεις των οργάνων του, με βάση το άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα εάν θεμελιώσετε τη βλάβη που υπέστη η κόρη σας από την παράλειψη...

Odysseas είπε...

Ανώνυμε,

για να σε βοηθήσω θέλω πρώτα να μου απαντήσεις πώς ξέρεις ότι η κόρη σου έχει μαθησιακές δυσκολίες; Ποιος στο έχει πει;