24 Φεβρουαρίου 2008

Ενσωμάτωση μαθητών στην τάξη με Μαθησιακές Δυσκολίες

Συνήθως σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες προτείνονται εξατομικευμένα προγράμματα διδασκαλίας. Δυστυχώς, όμως, πολλές είναι οι περιπτώσεις των μαθητών που αντιδρούν επειδή νιώθουν αποκομμένοι από την υπόλοιπη τάξη. Μια τέτοια περίπτωση αντιμετωπίζω κι εγώ φέτος.


Έχω δύο μαθητές στην Ε΄ τάξη στους οποίους προσπαθώ να διδάξω, εδώ και κάμποσο καιρό, προπαίδεια. Ο ένας αντιδρά σ’ αυτές μου τις ενέργειες, καθώς δεν του αρέσει που είναι αποκομμένος από τους υπόλοιπους μαθητές. Για να ξεπεράσω αυτές τις δυσκολίες δοκίμασα κάτι διαφορετικό. Αντί να κάνω την προπαίδεια με τον παραδοσιακό τρόπο ή μέσω παιχνιδιών, αποφάσισα να την κάνω χρησιμοποιώντας τον πολλαπλασιασμό και τη διαίρεση των κλασμάτων ή το εμβαδό των γεωμετρικών σχημάτων, αξιοποιώντας δηλαδή το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης του. Περιέργως, αυτό αύξησε το ενδιαφέρον του για το μάθημα και δε νιώθει πλέον τόσο απομονωμένος από τα άλλα παιδιά. Αρκετές φορές, μάλιστα, επιλέγει ο ίδιος αν θα ασχοληθούμε με τα κλάσματα ή το εμβαδό.


Αυτό που με προβληματίζει είναι πώς θα μπορούσε να διευρυνθεί αυτή η πρακτική και σε άλλες αδυναμίες μαθητών, ούτως ώστε αυτά τα παιδιά να πάψουν να αισθάνονται ξεκομμένα από το σύνολο.

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Έπεσα στα χέρια ειδικών που με απροσανατόλισαν και με ξεπουπούλιασαν οικονομικά.

Έχω μια κόρη 14 ετών που έχει μαθησιακές δυσκολίες. Δεν γράφει στραβά ή ανάποδα, διαβάζει κανονικά, δεν μπορεί να μάθει/ αποστηθίσει/ συλλέξει σημαντικά στοιχεία/ συνοψίσει/ επιλέξει κυριότερά του (ο,τιδήποτε φανταστείτε) μπροστά σε μια σελίδα βιβλίου του σχολείου, κυρίως ιστορίας ή γεωγραφίας.
Λόγω της δυσκολίας της σε κάθε σχολείο επιλέγει να κάνει παρέα μόνο με προβληματικά/ παραβατικά παιδιά και μας φέρνει πάντα μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα που μας σπρώχνουν σε απελπισμένες πράξεις (αλλαγή σχολείου, αλλαγή "ειδικών" κλπ). Ότι χαρίσματα έχει φροντίζει με κάθε τρόπο να τα εξαφανίσει, προκειμένου να μη διαφέρει στην προβληματική φίλη της (φρόντισε να ξεχάσει τα πορτογαλικά της, αποπειράται να κάνει το ίδιο στα γαλλικά της, στράβωσε τα μπροστινά της δόντια για να βάλει σιδεράκια όπως η φίλη της, καθόταν με τα γόνατα να συγκλίνουν προς τα μέσα και να ενώνονται ώστε να στραβώσουν ενώ η ίδια παλιάέτρεχε με τα δυνατά πόδια της σαν δρομέας, προσπαθεί σε πάρτυ να τρώει τούρτα ενώ τη σιχαίνεται κλπ).

Έχει μεγάλη κλιση στο μπαλέτο και στο πιάνο (όπου μαθαίνει και προετοιμάζει περισσότερα από ότι της δίνεται κλπ) Μακάρι να υπήρχε ένας κόσμος που να μπορούσε να αξιοποιήσει αυτά τα ταλέντα χωρίς να χρειάζονται και οι λοιπές γνώσεις. Δυστυχώς έχω παρακολουθήσει προφορικές εξετάσεις του ΑΣΕΠ για πρόσληψη καθαριστριών από το δημόσιο και για λόγους συναγωνισμού τις ρώταγαν τι γνωρίζουν για τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Οι θεραπευτικές εισηγήσεις των ειδικών στα χέρια των οποίων έπεσα και με αφαίμαξαν ήσαν (δεν είναι όλες οι απόψεις του ίδιου ατόμου):

- Δεν έχει δυσλεξία (Λες και υπάρχει ένας διαχρονικά ισχύων ορισμός της δυσλεξίας.Και εγώ είχα δυσλεξία τα χρόνια μου και την αντιμετώπισαν με το ξύλο και τον εξευτελισμό).

- Θα ασχοληθούμε με την προσωπικότητά της μόνο. (Δεν μου απαντάνε όμως στο ερώτημά μου "Δέστε δημοσίευμα της Καθημερινής υπάρχουν ορισμένες μέθοδοι για να μαθαίνουν τα δυσλεκτικά παιδιά. Γιατί αυτές τις μεθόδους να τις ανακαλύψουμε εμείς -μαζί με τους κατάλληλους ειδικούς - όταν η κόρη μου θα είναι 26 ετών και όχι τώρα;

- Αφήστε τη να μείνει στην ίδια τάξη. Καλό θα της κάνει( Όμως εγώ έχει διαβάσει διάφορα βιβλία και άρθρα για τη δυσλεξία, και πουθενά δεν λέει ότι θεραπεύεται με το να μείνει το παιδί στην ίδια τάξη).

- Πηγαίνετε στον τάδε που είναι ειδικός στο να προετοιμάζει δυσλεκτικά παιδιά στο σχολείο και στο τέλος τους περνάει η δυσλεξία. Πήγα και πέρασα τη χρονιά με άθλιες συνθήκες. Ο ειδικός κάθε φορά απήύδηζε προσπαθώντας να της μάθει κάτι, δεν τα κατάφερνε, έλεγε ότι η κόρη μου κουράστηκε και "έχει κατεβάσει τα ρολλά" και μου έδινε μερικές σελίδες γεμάτες με κείμενο το οποίο εγώ ο μή ειδικός θα αναλάμβανα να της τα περάσω στο μυαλό -σαν να ήταν ένα φάξ - προτού κοιμηθεί το βράδυ.

- Να κάνετε οικογενειακή θεραπεία. Εσείς η κόρη σας και η γυναίκα σας. Θα είμαι εγώ και ένας άλλος συντονιστής. Γιατί ο άλλος (ο μπακαλόγατος); Γιατί έτσι γίνεται η ομαδική θεραπεία. Μπορείτε κυρία μου να μου δείξετε σε ένα από τα βιβλία της ομαδικής θεραπείας που έχετε στη βιβλιοθήκη σας να αναφέρει ότι θα υπάρχει και δεύτερος θεραπευτής; Έτσι γίνεται στην Ελλάδα. Και τι με αυτό; Και στη Βραζιλία σε ορισμένες περιοχές κάνουν βουντού. Πόσο θα κοστίσει; 140 η συνεδρία (70 αυτή και 70 ο ειδικευόμενος μπακαλόγατος). Τι λέτε κυρία μου;(Και η θεραπεύτρια καπνίζει σαν φουγάρο μπροστά στην κόρη μου χωρίς να ζητάει συγγνώμη ή άδεια, παρόλο που απαγορεύεται από το Υπουργείο Υγείας. Σκέψου να προστεθεί και ο μπακαλόγατος που να καπνίζει τσιμπούκι!)
- (στη γυναίκα μου) Να μετάσχετε σε ομαδική θεραπεία (σε ένα κατερειπωμένο σπίτι). Θα είναι γονείς παιδιών; Όχι αποκλειστικά, μπορεί μερικοί να είναι γονείς αλλά μπορεί και να μην είναι. Θα το σκεφτώ. Προτού φύγετε, παρακαλώ να με πληρώσετε. 150 Ευρώ. Θα σας ετοιμάσουμε την απόδειξη την επόμενη βδομάδα, να τη ζητήσετε από την κυρία Βάνα.

- Δεν έχει μαθησιακά προβλήματα. Είναι ιδιοφυϊα η κόρη σας. Εσείς οι γονείς έχετε πρόβλημα. Θα πρέπει να κάνετε ατομικές θεραπείες ο καθένας σας. Και η κόρη μας; Η κόρη σας δεν έχει τίποτα. 120 Ευρώ. Θα μου δώσετε απόδειξη; Όχι, δεν δίνω αποδείξεις, είμαι πανεπιστημιακός. τότε και εγώ δεν πληρώνω. Μα μου φάγατε την ώρα.. Λυπάμαι. Ωραία θα σας δώσω απόδειξη για 30 ευρώ. Τότε και εγώ θα σας πληρώσω 30 ευρώ.

Σας παρακαλώ, μπορείτε να μου δώσετε κάποια κατεύθυνση ως προς το τι να κάνω; Η κόρη μου με τόσες επισκέψεις και τέτοια παραπληροφόρηση δεν ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Ακόμα και αν είμαστε φοβεροί εγκληματίες η γυναίκα μου και εγώ (φανταστείτε με να είμαι σαν τον Αυστριακό!), πάλι υπάρχει υποχρέωση των ειδικών να τη βοηθήσουν σήμερα και όχι όταν γίνει 26 ετών. Οι ειδικοι της έχουν βάλει στο μυαλό ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις μας και γι' αυτό εκείνη δεν μπορεί να μάθει τη μετάφραση των Αρχαίων.

Φυσικά (στην Ελλάδα πάντα έχουμε συμβουλές και επιχειρήματα) μπορεί να πεί κανείς «γιατί δεν πάτε σε κάποιο ειδικό κέντρο του δημοσίου για τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα;» Σε αυτούς τους φορείς αν δοκιμάσετε να τηλεφωνήσετε για να κλείσετε ραντεβού, θα πάρετε την απάντηση ότι έχετε σειρά προτεραιότητας για να σας δουν μετά από ένα χρόνο. Δοκιμάστε!

Αν προσφύγετε στο Συνήγορο του Πολίτη σας απαντούν ότι α) "ναι μεν η ιατρική περίθαλψη είναι συνταγματικό σας δικαίωμα, αλλά εδώ υπάρχει αντικειμενική αδυναμία, όπως δηλώνουν οι συγκεκριμένοι φορείς", β)"μπορείτε να κάνετε αγωγή αποζημίωσης κατά του δημοσίου για παραλείψεις των οργάνων του, με βάση το άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα εάν θεμελιώσετε τη βλάβη που υπέστη η κόρη σας από την παράλειψη...

Odysseas είπε...

Ανώνυμε,

για να σε βοηθήσω θέλω πρώτα να μου απαντήσεις πώς ξέρεις ότι η κόρη σου έχει μαθησιακές δυσκολίες; Ποιος στο έχει πει;

Ανώνυμος είπε...

α) Αυτό το Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο στην Παλλήνη (αφού προσποιήθηκα ότι μένω στην Παλλήνη)
β)η εμπειρία μου (τα έχω ζήσει και εγώ στα μαθητικά μου χρόνια)
γ) η εμπειρία μου αφού επι τόσα χρόνια διαβάζω την κόρη μου και της τα φτιάχνω με τρόπο εύπεπτο τα μαθήματα, ενώ οι ειδικοί μου πέρνουν τα χρήματα, αυτά τα χρήματα που θα τα χρειαστώ κάποτε για το ίδιο μου το παιδί.
δ) από την αντιφατικότητα των λεγομένων των ειδικών και από την εμπειρία μου στην Ελλάδα όπου ποτέ ακόμα και ο πιο άσχετος ειδικός δεν παραδέχεται ότι κάτι υπάρχει που δεν το ξέρει και ποτέ μα ποτέ δεν ζητάει συγγνώμη για το λάθος του.

Odysseas είπε...

Από αυτά που γράφεις καταλαβαίνω πως η κόρη σου αντιμετωπίζει δυσκολίες στην κατανόηση κειμένου. Η αδυναμία αυτή βελτιώνεται με δύο τρόπους.

Πρώτον απαιτείται αρκετή δουλειά στο λεξιλόγιο. Τα σχολικά βιβλία, δυστυχώς, έχουν πολλές δύσκολες λέξεις και γι' αυτό είναι δύσκολα για οποιονδήποτε μαθητή. Επομένως πρέπει σιγά σιγά να επισημαίνει η κόρη σου τις άγνωστες λέξεις που έχει κάθε φορά στο κείμενο και να τις μαθαίνει. Ένας τρόπος εκμάθησης είναι να γράφει μια πρόταση ή ένα μικρό κείμενο με δυο τρεις από αυτές. Πρόσεχε μη ζητάς να παπαγαλίζει ορισμούς από λεξικά. Μας ενδιαφέρει να χρησιμοποιεί σωστά τις λέξεις τίποτε άλλο. Θα διευκολυνθεί αν μαθαίνει και την ετυμολογία, την προέλευση δηλαδή κάθε λέξης, τόσο στην ορθογραφία όσο και στην κατανόηση.

Το δεύτερο βήμα είναι η εκμάθηση κάποιων στρατηγικών ανάγνωσης. Τι σημαίνει αυτό; Ο έμπειρος αναγνώστης όταν διαβάζει μπορεί και συσχετίζει το κείμενο με τις εμπειρίες του και τις γνώσεις του, βλέποντας τους τίτλους προβλέπει τη συνέχεια κ.α. Όλα αυτά το παιδί σου πρέπει να τα διδαχτεί. Μπορείς να ρίξεις μια ματιά σε δύο δικά μου κείμενα
εδώ
και
εδώ
. Επίσης ένα καλό βιβλίο που μπορεί να σε βοηθήσει είναι και
αυτό
.

Τέλος πρέπει να δείξεις μεγάλη υπομονή. Αυτές οι καταστάσεις αντιμετωπίζονται μόνο με μεθοδική δουλειά και η όποια παρέμβαση είναι χρονοβόρα. Θα χρειαστεί να πεις πολλές φορές τα ίδια πράγματα πάλι και πάλι. Μόνο έτσι θα καταφέρεις κάτι.

Μη διστάσεις να ρωτήσεις ό,τι άλλο θέλεις, Θα χαρώ πραγματικά να βοηθήσω.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ osdysseas,
Σε ευχαριστώ πολύ για την πολύ εμπεριστατωμένη απάντησή σου. Θυμάμαι ότι και εγώ που είχα μαθησιακά προβλήματα, που επικεντρώνονταν στη σελίδα που έπρεπε να μάθω, η εικόνα έκανε κάποια διαφορά. Επίσης είχα χρειαστεί τη μέθοδο της ταξινόμησης, ένα είδος πρωτόγονου λεξικού που περιείχε αυτά που έπρεπε να μάθω.
Πράγματι έχω κάνει το κείμενο της ιστορίας και των θρησκευτικών με ερωτήσεις και απαντήσεις, καθώς και υποσημειώσεις για να το κάνω πιο ζωντανό και να βεβαιώνομαι ότι το καταλαβαίνει. Παρόλο που συνήθως δεν δείχνει ενδιαφέρον για υποβολή ερωτήσεων, θα προσπαθήσω να προκαλέσω την υποβολή τους και θα σχολιάσουμε τις εικόνες. Εξάλλου στο πρόγραμμα των εξετάσεων, έχουν βάλει και εικόνες ιστορίας, επομένως κάπως πέφτουμε στη γραμμή της μελέτης (θα ξέρουμε τουλάχιστο τη σημασία της). Θα ξαναδιαβάσω τα κείμενα που μου έστειλες και θα αγοράσω και το βιβλίο για να το μελετήσω.

Εγώ προσωπικά συνέχισα τα μαθησιακά μου προβλήματα μέχρι την ηλικία των 17 ετών. Εκεί έπαιξα κάποιο παιχνίδι του εγκεφάλου και προσαρμόστηκα με σκοπό να αποσπάσω την προσοχή και το ενδιαφέρον της χειρότερης και αυστηρότερης καθηγήτριας των ελληνικών και ιστορίας, γεγονός που με έκανε να αλλάξω τελείως τη θεώρηση του συστήματος μελέτης. Πάλι βέβαια είχα δυσκολία με τη σελίδα που είχα να απομνημονεύσω.

Στο Πανεπιστήμιο δεν είχα αυτό το πρόβλημα καθόλου, αφού δεν υπήρχε σελίδα για μελέτη/απομνημόνευση, αλλά υπήρχε ολόκληρο βιβλίο, οπότε αυτό ταίριασε στην ανάγκη μου για συστηματική ταξινόμηση των γνώσεων.

Πάντως το σύστημα της ταξινόμησης βοήθησε και σχεδόν πέρασα σε όλες τις εξετάσεις που χρειάστηκε να δώσω και μετά το Πανεπιστήμιο.

Να δούμε πως θα πάει η μέθοδος στην κόρη μου.

Ευχαριστώ και πάλι.

Odysseas είπε...

Ανώνυμε,

μελέτησε πρώτα το υλικό που σου προτείνω και στη συνέχεια προσπάθησε να τα εφαρμόσεις. Για ό,τι δυσκολία συναντήσεις, θα συναντήσεις πολλές πίστεψέ με, μη διστάσεις να με ρωτήσεις.

Και μην αγχώνεσαι! Από αυτά που γράφεις συμπεραίνω πως δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα. Έχω συναντήσει πολύ χειρότερα. Εσύ τουλάχιστον ασχολείσαι με το παιδί σου. Κάποιοι άλλοι τα παρατάνε μόνα τους.

Τέλος γράφεις ότι δε δείχνει ενδιαφέρον για την υποβολή ερωτήσεων. Αυτό είναι φυσιολογικό. Όταν θα γίνει καλύτερη θα αυξηθεί και το ενδιαφέρον της. Υπομονή χρειάζεται τίποτε άλλο.