9 Απριλίου 2008

Μαθητική Εκδρομή

Πριν από κάποιες μέρες πήγαμε εκδρομή τα δύο τμήματα της Πέμπτης σε ένα μουσείο στην Αθήνα, όπου τα παιδιά θα λάμβαναν μέρος σε ένα πρόγραμμα μετά την περιήγησή μας στους χώρους με τα εκθέματα. Δύο παρατηρήσεις μου έρχονται στο νου αναλογιζόμενος την εκπαιδευτική μας επίσκεψη.

Α) Από ό,τι φαίνεται, η χρήση ολοένα και δυσκολότερου λεξιλογίου που έχει παρατηρηθεί στα καινούρια σχολικά βιβλία έχει επεκταθεί και στα μουσεία. Έτσι, το λεξιλόγιο που χρησιμοποιήθηκε κατά την περιήγηση ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό. Λόγου χάρη, αντί για τη λέξη οινόπνευμα χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά ο επιστημονικός όρος αιθανόλη. Αλλού αναφέρθηκε ο ιατρικός όρος ηπατικά προβλήματα, χωρίς να εξηγηθεί στους μαθητές.

Δεν μπορώ να κατανοήσω αυτή την εμμονή. Με βάση ποια λογική οι μαθητές του Δημοτικού πρέπει να βομβαρδίζονται καθημερινά με δυσνόητους όρους; Αντίστοιχους προβληματισμούς μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ.

Β) Ακόμα πιο εντυπωσιακές ήταν οι αντιδράσεις των μαθητών. Περιέργως, τα παιδιά που συμμετέχουν περισσότερο στην τάξη ήταν αυτά που έδειξαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και τη μεγαλύτερη προσοχή. Οι πιο αδύναμοι ή αδιαφορούσαν ή διέτρεχαν γρήγορα το μουσείο χωρίς να θέλουν να διαβάσουν τις επιγραφές ή να τραβήξουν φωτογραφίες. Μάλιστα, η συμπεριφορά αυτή θεωρήθηκε φυσιολογική από τους ανθρώπους του μουσείου. Μου φαίνεται τελικά πως οι μαθητές που δυσκολεύονται στο σχολείο έχουν δυστυχώς αναπτύξει μια αρνητική στάση απέναντι όχι μόνο στο σχολείο, μα ευρύτερα στην επιστήμη, στην τέχνη, στην κουλτούρα.

13 σχόλια:

Anna είπε...

Καλημέρα...
Βρεθηκα σε μπλογκ σου μεσα απο μπλογκ ενος συναδελφου και ειπα να να πω μια καλημερα!!!

Odysseas είπε...

Καλησπέρα Άννα και περαστικά σου!
Εύχομαι να είσαι ήδη καλύτερα όταν θα διαβάζεις το σχόλιό μου.

dapnipako είπε...

Αυτό με την αιθανόλη το θεωρώ παρατραβηγμένο, αλλά γενικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα μουσεία απευθύνονται σε ένα ευρύτερο κοινό όχι μόνο στους μαθητές. Επίσης δεν νομίζω ότι απαραίτητα ισχύει ότι οι πιο αδύναμοι μαθητές βάριούνται και στο μουσείο. Απλά το βλέπουν σαν μια εκδρομή για διασκέδαση. Ίσως αν αντί για εκδρομές λεγόντουσαν εκπαιδευτικές/βιωματικές επισκέψεις οι μαθητές να έπαιρναν τη διαδικασία στο μουσείο στα σοβαρά. Ακόμα πιστεύω ότι μέσα από μια εξόρμηση σε ένα μουσείο θα έπρεπε να αποτελεί κίνητρο για τους μαθητές να μάθουν με ένα διαφορετικό τρόπο και άρα κίνητρα στη μάθηση και στην παρακολούθηση των σχολικών μαθημάτων και όχι το αντίθετο. Να μαθαίνουμε για να μπορούμε να πηγαίνουμε στα μουσεία απλά για μια περαιτερω ενημέρωση σε ένα θέμα που στο σχολείο βαρθήκαμε. Κάπως έτσι το βλέπω εγώ... Γενικά ο τελικός στόχος είναι η μάθηση, η πορεία προς την απόκτηση γνώσεων και ένας τρόπος απόκτησης γνώσεων είναι και οι επισκέψεις σε μουσεία.

Odysseas είπε...

dapnipako, το συγκεκριμένο μουσείο υποτίθεται πως είναι προσαρμοσμένο στα παιδιά. Ούτως ή άλλως το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στο μουσείο αλλά και στα σύγχρονα σχολικά βιβλία.

Αυτό που γράφω για τους αδύνατους μαθητές δεν ισχύει για όλους. Παραμένει ωστόσο σαν φαινόμενο εντυπωσιακό.

Τέλος, δε λέγονται πλέον εκδρομές αλλά εκπαιδευτικές επισκέψεις για τους λόγους που πολύ σωστά επισημαίνεις.

Anna είπε...

Καλησπερα Οδυσσεα..
Τελικά μου έκανε καλό η αποχή απο μαθημα σημερα...
Νιωθω ηδη καλυτερα!!!
Να σαι καλα!!!
Θα εχουμε την ευκαρια να τα ξαναπουμε!!!
Καληνυχτα!!!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

"Με βάση ποια λογική οι μαθητές του Δημοτικού πρέπει να βομβαρδίζονται καθημερινά με δυσνόητους όρους; "

Με βάση τη λογική που λέει ότι το σχολείο δεν πρέπει να είναι για όλους άρα απευθυνόμαστε μέσω λεξιλογίου στα ανώτερα στρώματα ή με βάση τη θεωρία που λέει ότι αυτοί που γράφουν τα βιβλία δεν έχουν δει ποτέ παιδιά Δημοτικού!!! Ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου πρέπει (κατά τη γνώμη μου) να γίνεται με αργά βήματα, πολλά παραδείγματα και συχνή επανάληψη.

όσον αφορά τις αντιδράσεις των μαθητών μάλλον θα συμφωνήσω με τις διαπιστώσεις σου , αν και πιστεύω πως εξαρτάται και από το πρόγραμμα. Αν έχει πολύ μπλα μπλα τότε οι "αδύναμοι" μαθητές δε θα μπορέσουν να εστιάσουν για πολύ την προσοχή τους και θα αρχίσουν να ασχολούνται με όλα τα αλλα εκτός από το αντικείμενο που πήγαν να παρακολουθήσουν.

Οδυσσέα, έχετε πάει κάπου επίσκεψη που να άρεσε στα παιδιά αλλά και στους δασκάλους;

Odysseas είπε...

Δυσλεξικέ δάσκαλε, μάλλον δεν μπορώ να σε βοηθήσω. Πιστεύω όμως πως πρέπει να αξίζει το Παιδικό Μουσείο που είναι στην Πλάκα. Δεν το έχω όμως επισκεφτεί με μαθητές.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

ΟΚ , Οδυσσέα! Τώρα είδα ότι δε μένεις Αθήνα! Για κάποιους ανεξιχνίαστους λόγους πίστευα ότι μενεις εδώ! (μα πόσο αθηνοκεντρικός είμαι;;;)

Odysseas είπε...

Δυσλεξικέ δάσκαλε,
εδώ και τρεις μέρες έγραψα στο προφίλ μου πως είμαι Πατρινός. Επομένως δικαιολογείσαι.

Αλήθεια, για το Παιδικό Μουσείο που σου γράφω έχεις ακούσει καλά λόγια;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Θετικά σχόλια έχω ακούσει , αλλά δεν έχω πάει ποτέ! Κάθε φορά που προσπαθ[ω να κλείσω επίσκεψη δεν υπάρχει ημερομηνία.

Θερσίτης είπε...

Με θλίψη και αγωνία υπογραμμίζω, συνάδελφε, την επισήμανσή σου ότι οι "κακοί" μαθητές έχουν αναπτύξει μια αντιπάθεια προς οτιδήποτε πνευματικό.
Αυτό είναι αδυναμία, αποτυχία ΔΙΚΗ ΜΑΣ. Είναι καθήκον μας να ασχοληθούμε με αυτά τα παιδιά. Τα άλλα, αυτά που είναι τυχερά, λόγω οικογένειας ή άλλων συγκυριών, μάλλον δε μας χρειάζονται.

nikiplos είπε...

Καλησπέρα... Γενικότερα βλέπω πως η Αθμια και Βθμια εκπαίδευση συνεχίζει να έχει προβλήματα σημαντικά... Αυτό της γλώσσας και της ανάπτυξης αρνήσεων-αντιστάσεων από αυτούς που "εξοβελίζονται" όμως έχει (και θα έχει) οδυνηρές συνέπειες για την κοινωνία... Ήδη τις βλέπουμε... χτίζουμε μια κοινωνία αυτιστική, που παραδέχεται μόνο το χρήμα και την εξουσία...

Δυστυχώς όπως και σε όλους τους τομείς οι φωνές των δασκάλων δεν ακούγονται... Ακούγονται μόνο αυτές των συνδικαλιστών (το ΛΑΦΚΑ βρε παιδιά και το 4% να πάρουμε!!!) που φυσικά για να μην χάσουν τις καρέκλες ούτε συμμετέχουν ούτε και νοιάζονται για την εκπαιδευτική διαδικασία...

Τέλος επιμένω για την απλή πρώτη ανάγνωση της γλώσσας όχι μόνο από Μαθητές του Δημοτικού... Υπάρχουν και οι αλλοδαποί που καταβάλουν φιλότιμες προσπάθειες να μάθουν την Ελληνική...

Μεταξύ του ξύλινου πολιτικώς ορθού λόγου, και του λαϊκού απλού (όχι απλοϊκού) λόγου που είναι κατανοητός στους πολλούς προτιμώ τον δεύτερο... Δυστυχώς όμως φοβάμαι ότι το έχουμε χάσει το παιχνίδι...

Ήδη εδώ στο εξωτερικό, υπάρχουν έλληνες φοιτητές με τρομερή Ελληνική Λεξιπενία, και πολύ καλή γραφή κι ανάγνωση της Αγγλικής ή Γαλλικής...

nikiplos είπε...

Καλησπέρα... Γενικότερα βλέπω πως η Αθμια και Βθμια εκπαίδευση συνεχίζει να έχει προβλήματα σημαντικά... Αυτό της γλώσσας και της ανάπτυξης αρνήσεων-αντιστάσεων από αυτούς που "εξοβελίζονται" όμως έχει (και θα έχει) οδυνηρές συνέπειες για την κοινωνία... Ήδη τις βλέπουμε... χτίζουμε μια κοινωνία αυτιστική, που παραδέχεται μόνο το χρήμα και την εξουσία...

Δυστυχώς όπως και σε όλους τους τομείς οι φωνές των δασκάλων δεν ακούγονται... Ακούγονται μόνο αυτές των συνδικαλιστών (το ΛΑΦΚΑ βρε παιδιά και το 4% να πάρουμε!!!) που φυσικά για να μην χάσουν τις καρέκλες ούτε συμμετέχουν ούτε και νοιάζονται για την εκπαιδευτική διαδικασία...

Τέλος επιμένω για την απλή πρώτη ανάγνωση της γλώσσας όχι μόνο από Μαθητές του Δημοτικού... Υπάρχουν και οι αλλοδαποί που καταβάλουν φιλότιμες προσπάθειες να μάθουν την Ελληνική...

Μεταξύ του ξύλινου πολιτικώς ορθού λόγου, και του λαϊκού απλού (όχι απλοϊκού) λόγου που είναι κατανοητός στους πολλούς προτιμώ τον δεύτερο... Δυστυχώς όμως φοβάμαι ότι το έχουμε χάσει το παιχνίδι...

Ήδη εδώ στο εξωτερικό, υπάρχουν έλληνες φοιτητές με τρομερή Ελληνική Λεξιπενία, και πολύ καλή γραφή κι ανάγνωση της Αγγλικής ή Γαλλικής...