30 Νοεμβρίου 2009

Κοινωνική Δικτύωση εκπαιδευτικών

Σε προηγούμενη ανάρτηση, μίλησα για το Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες και το πόσο σημαντική είναι αυτή η προσπάθεια. Από ό,τι φαίνεται βρήκε γρήγορα μιμητές. Το γλωσσικά θέματα στην εκπαίδευση αποτελεί το αντίστοιχο του προαναφερόμενου κοινωνικού δικτύου για τα γλωσσικά μαθήματα. Βρίσκεται, βέβαια, ακόμα στα σπάργανα, αλλά ελπίζω ότι γρήγορα θα βρει την ανταπόκριση που του αξίζει.

Επίσης, στο Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες βρίσκεται σε εξέλιξη μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Στις Χρήσιμες Ιστοσελίδες μπορείτε να βοηθήσετε στην καταγραφή ιστοσελίδων που θεωρείτε απαραίτητες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αφορά δε όλα τα μαθήματα των Φ.Ε. από την Πρώτη Δημοτικού μέχρι την Τρίτη Λυκείου!

Τέλος, η Ζωή Αμπράζη στην ιστοσελίδα του Σχολείου της επιχειρεί να συγκεντρώσει υλικό για τις μαθησιακές δυσκολίες.

Η συμβολή όλων μας στις παραπάνω προσπάθειες είναι επιβεβλημένη.

10 σχόλια:

as eon είπε...

Νομίζω ότι κύριο ζητούμενο στις μέρες μας είναι η συνεργατική διάθεση και η συλλογική προσπάθεια.

Να βγούμε και λίγο έξω από τα μπλογκ μας...

Odysseas είπε...

as eon,

δε νομίζω πως μας εμποδίζουν τα blogs. Απλώς η γενιά μας δεν έχει μάθει να δουλεύει συνεργατικά. Το web 2.0, μάλλον τελικά, θα αξιοποιηθεί από την επόμενη γενιά.

as eon είπε...

όχι, δεν εμποδίζουν

Βέβαια "απορροφούν ενέργεια"
και νομίζω ότι... (άστο, ίσως στείλω μέιλ)

Odysseas είπε...

Το περιμένω.

as eon είπε...

Τελικά Οδυσσέα, ίσως αξίζει να το συζητήσουμε δημόσια.

Σχετικά με τις κοινότητες ο λόγος και ειδικότερα με αφορμή το http://o-mikron.ning.com/

Μου φαίνεται περίεργο. Στάλθηκαν προσκλήσεις σε πολλούς συναδέλφους. Και από μένα και από άλλους. Κάποιοι από αυτούς έχουν δικτυακή παρουσία πολλή ενεργή. Κάνουν δουλειά, έχουν άποψη, διάθεση για συζήτηση κλπ. Με κάποιους έχουμε και άλλη διαδικτυακή επικοινωνία. Δεν μπήκαν στην κοινότητα.

Τον ίδιο προβληματισμό για τις συνεργασίες και τη συλλογική παρουσία διατύπωσαν και άλλοι συνάδερφοι από παλιότερα με άλλες αφορμές. (Ας πούμε, κάποιοι προσπάθησαν να ξαναστήσουν εδώ στη Δράμα το Σύνδεσμο Φιλολόγων, η προσπάθεια έμεινε μετέωρη).

Νομίζω ότι αντιμετωπίζουμε και τα απόνερα του ατομικισμού που κυριάρχησε από τη δεκαετίας του ’90. Βέβαια τα πράγματα δε μπορούν να έχουν μία μόνο απάντηση.

Τα μπλογκ είναι κατ’ ουσίαν ατομική υπόθεση. Ακόμη και κάποια που έχουν πολλούς συγγραφείς καταλήγουν στα χέρια ενός. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το http://lykeio6o.blogspot.com

Στα μπλογκ αυτός που το έχει νιώθει νοικοκύρης, αυτοί που σχολιάζουν φιλοξενούμενοι. Στην κοινότητα όλοι είναι ισότιμοι στη συμμετοχή και στη συζήτηση.

Είχα υπόψη μου το http://scienceteachersnet.ning.com/ από το μπλόγκ σου. Εξελίχτηκε σε πολύ καλό χώρο. Δεν ξέρω πώς και τί καθόρισαν αυτή την εξέλιξη. Εσύ που το παρακολούθησες καλύτερα θα έχεις μια σαφή εικόνα.

Odysseas είπε...

Καταρχάς, είναι πολύ νωρίς για να ξέρουμε την πορεία που θα πάρει το http://o-mikron.ning.com/. Σίγουρα, το Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες είναι πιο μπροστά, αλλά έχει δημιουργηθεί και νωρίτερα.

Τι θα βοηθούσε κατά τη γνώμη μου;

Να φτιαχτούν ομάδες κατά τάξη για κάθε γλωσσικό μάθημα π.χ. αρχαία Α΄ Γυμνασίου, Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου και πάει λέγοντας.

Βεβαίως, αυτό δε θα λύσει το πρόβλημα. Εκτός από τον ατομικισμό, σημαντικό εμπόδιο είναι και η τεχνοφοβία. Δεν είναι τυχαία ελάχιστοι οι δάσκαλοι στο Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες.

Τέλος, ο πιο σημαντικός λόγος είναι πως δεν έχουμε μάθει να μιλάμε σαν επιστήμονες για τη διδασκαλία μας. Πόσες φορές στα σχολεία, που έχεις δουλέψει, έχεις παραβρεθεί σε κάποια επιστημονική συζήτηση γύρω από κάποιο διδακτικό πρόβλημα; Να στηρίζουμε σε θεωρίες τις απόψεις μας, βρε αδελφέ! Να μη λέμε μόνο ανοησίες του τύπου "Ξέρεις πόσα χρόνια έχω δουλέψει, εγώ;" ή να οχυρωνόμαστε στο καβούκι μας μουτρωμένοι, όποτε ακούμε διαφορετική άποψη από τη δική μας. Ή να θάβουμε από πίσω συναδέλφους με διαφορετικές διδακτικές πρακτικές από μας.

Όταν δεν εργαζόμαστε έτσι μέσα στο σχολείο, πώς θα το κάνουμε στο διαδίκτυο;

sterzidi είπε...

Ας ξεκινήσουμε με ένα ανέκδοτο:

Κάθε χρόνο τα τελευταία χρόνια κάνω την ίδια πρόταση στο σύλλογο διδασκόντων. Τα φυλλάδια που δίνουμε στους μαθητές να τα καταθέτουμε έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία βιβλιοθήκη από όπου θα μπορούμε να αλιεύουμε εμπεδωτικό υλικό...
Κάθε χρόνο δεν συμμετέχει κανείς.

Ας αλλάξουμε τώρα οπτική γωνία.

Τα κοινωνικά δίκτυα, ισχυρίστηκε ένας φίλος ο Γιάννης Γου., είναι πεδία κοινωνικής μελέτης... Με προβλημάτισε αρκετά και μάλιστα μια και συμμετέχω στο eduportal προσπαθώ να δω τι διαφορετικό μπορεί να προσφέρει ένα κοινωνικό δίκτυο.

Δημιουργήσαμε ένα παρόμοιο δίκτυο για να το διερευνήσουμε ως εργαλείο σε σχέση με την επιμόρφωση Β' επιπέδου. Έχουμε ήδη δημιουργήσει group στο google και σκεφτήκαμε ένα εργαλείο τέτοιας μορφής είναι πιο σύγχρονο, δίνει τη δυνατότητα πολυτροπικής προσέγγισης. Οι αναρτήσεις έχουν τη δυνατότητα να είναι λόγος, εικόνα, βίντεο, ήχος.Και αποφασίσαμε να το διερευνήσουμε

Τώρα για την εκπαιδευτική κοινότητα και τη δεδομένη στιγμή θα πρέπει να σκεφτούμε ότι το chat, τα φόρουμ, υπάρχουν σε δικτυακούς τόπους οπότε ακυρώνονται. Όπως αναρωτιόμαστε φωναχτά στην επιμόρφωση: ποια είναι η προστιθέμενη αξία; Τι μου προσφέρει;

Ας δούμε τα χαρακτηριστικά ενός κοινωνικού δικτύου:
Ανταλλάσσεις απόψεις και προβληματισμούς.

Ενημερώνεσαι.


Προσθέστε ελεύθερα για να δούμε τι έχουμε και τι μπορούμε να κάνουμε...

Odysseas είπε...

sterzidi,

τι ακριβώς εννοούσε ο φίλος σου όταν έλεγε ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι πεδία κοινωνικής μελέτης; Μπορείς να αναφερθείς πιο αναλυτικά;

sterzidi είπε...

Μία άποψη είναι ότι τα κοινωνικά δίκτυα δύσκολα μπορούν να έχουν άλλη διάσταση πέρα από την κοινωνική. Με παράδειγμα το πολύ καλό παράδειγμα του δικτύου διδάσκοντας φυσικές επιστήμες, δημιουργήθηκαν άλλα που εστιάζουν σε θέματα πολύ πιο εξειδικευμένα. Ο Γιάννης Γου, πιθανά να μη θεωρεί απαραίτητα τα κοινωνικά δίκτυα, πιθανά να βρίσκει ύποπτο που κάποιες εταιρείες παρέχουν εκπληκτικό χώρο και μέσα για να βρει διέξοδο η κοινωνική μας ανάγκη, ή ακόμα καλύτερα το φυσικό του δίκτυο να τον ικανοποιεί.

Ας συζητήσουμε, γιατί με ενδιαφέρει άμεσα και μένα, ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει ένα ning που έχει ως σκοπό την επαγγελματική δικτύωση; Τι θα θέλαμε να έχει;

Odysseas είπε...

sterzidi,

η σημασία των κοινωνικών δικτύων δε νομίζω ότι καθορίζεται τόσο από τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους όσο από τους ίδιους τους συμμετέχοντες.

Δε νομίζω ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι μόνο για να "ανταλλάσσεις απόψεις και προβληματισμούς, να ενημερώνεσαι". Θα μπορούσαν να μετατραπούν σε χώρους σοβαρών επιστημονικών συζητήσεων. Κάτι σαν ένα διαρκές διαδικτυακό επιστημονικό συνέδριο, όπου ο καθένας θα καταθέτει τη διδακτική του πρόταση, επαρκώς τεκμηριωμένη, και η διαδικτυακή κοινότητα θα αναλαμβάνει να ασκήσει κριτική.

Φυσικά, αυτό δε γίνεται. Γιατί; Γιατί δε θεωρούμε τους εαυτούς μας επιστήμονες και επομένως δε λειτουργούμε έτσι. Φοβόμαστε την κριτική και το διάλογο και κλεινόμαστε στο καβούκι μας. Δεν τολμάμε κάτι καινούριο. Φοβόμαστε να δοκιμάσουμε κάτι που δεν ξέρουμε.

Να πεις του φίλου σου πως είναι εύκολο να κατηγορείς τα κοινωνικά δίκτυα. Το δύσκολο είναι να τα αξιοποιήσεις υπέρ των παιδιών. Γιατί τούτο εξαρτάται από μας.