4 Απριλίου 2011

Διδασκαλία Ιστορίας

Ένας ωραίος τρόπος για να παραδώσεις το επόμενο μάθημα στην Ιστορία είναι να δώσεις στους μαθητές το κείμενο της επόμενης ενότητας έχοντας ανακατέψει προηγουμένως τις παραγράφους. Τα παιδιά πρέπει να βρουν τη σωστή σειρά. Για να γίνει πιο εύκολη η άσκηση μπορούμε να τους επιτρέψουμε να κόψουν τις παραγράφους, ώστε να τις ανακατεύουν πιο εύκολα.

Στην τάξη μου (εδώ θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη μέθοδο) βάζω τους μαθητές να δουλέψουν αρχικά μόνοι τους και στη συνέχεια να συνεργαστούν με το διπλανό τους συγκρίνοντας τις δουλειές τους. Ακολουθεί μια συζήτηση με όλη την τάξη στην οποία οι μαθητές παρουσιάζουν τις απόψεις τους αιτιολογώντας τες. Καλό είναι όταν ένας μαθητής εκφράζει κάποια αντίθετη άποψη να αναφέρει πρώτα την άποψη του συμμαθητή του, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι την κατάλαβε.

Φυσικά, όλη η δουλειά γίνεται για να αιτιολογήσουν οι μαθητές τις απόψεις τους. Συνήθως προτείνουν κάποιον κειμενικό δείκτη ή προβλέπουν ποια πρέπει να είναι κατά τη γνώμη τους η συνέχεια, με βάση αυτά που γράφει η προηγούμενη παράγραφος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εντοπισμός της πρώτης παραγράφου, αφού οι μαθητές ουσιαστικά καλούνται να βρουν τον πρόλογο του κειμένου.

Αναρωτιέστε πώς θα φτιάξετε το αρχικό κείμενο; Δυστυχώς, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει τα βιβλία σε pdf και δεν μπορείς να τα επεξεργαστείς. Ευτυχώς, όμως, εδώ (ας είναι καλά ο Σωτήρης) βρίσκεις τα σχολικά βιβλία σε αρχεία του Word και έτσι μπορείς να τα επεξεργαστείς πολύ εύκολα.

9 σχόλια:

gyristroula2 είπε...

Αν καταφέρνουν οι μαθητές σου να διακρίνουν τη δομή των σχολικών βιβλίων, είναι σαΐνια, συνάδελφε, ή τα βιβλία σας σωστά, γιατί στα δικά μας ούτε εγώ δεν θα έβρισκα άκρη!

Odysseas είπε...

Την προηγούμενη βδομάδα δούλεψα δύο κείμενα. Το ένα είναι εδώ στη σελίδα 98 και το άλλο είναι εδώ στη σελίδα 101. Στο πρώτο όλοι οι μαθητές είχαν λάθη αλλά αρκετοί είχαν μπερδέψει μόνο δύο παραγράφους. Στο άλλο σχεδόν όλη η τάξη έβαλε τις παραγράφους στη σωστή σειρά. Δες τα κείμενα και πες μου αν σου φαίνονται δύσκολα. Αν θες μπορείς να μου στείλεις και κάποια κείμενα από τα βιβλία της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια για να δω το βαθμό δυσκολίας τους.

Επίσης, το θέμα δεν είναι να απαντήσει όλη η τάξη σωστά αλλά η συζήτηση που θα δημιουργηθεί, τα επιχειρήματα που θα ακουστούν και το αν τελικά οι μαθητές έμαθαν μέσα από τα λάθη τους. Σιγά σιγά και με υπομονή βελτίωση θα υπάρξει.

csar είπε...

Είναι άσχετο με την ουσία του post αλλά αν θέλεις να επεξεργάζεσαι pdf μπορείς να δοκιμάσεις να το κάνεις online στο http://www.pdfescape.com/

Είναι
1. δωρεάν και νόμιμο
2. δε χρειάζεται καν να εγκαταστήσεις κάποιο πρόγραμμα (αρκεί να είσαι online).
3. δεν είναι υποχρεωτική η εγγραφή

5dimrentis είπε...

Καλή ιδέα! Μήπως όμως θα ήταν προτιμότερο στην αρχή να κάνουμε μια ολιγόλεπτη εισαγωγή για να εχουν και τα παιδια ένα μπούσουλα; Ορισμενες φορές , τα κειμενα ειναι γραμμένα σε δύσκολη για τα παιδια γλώσσα...

Odysseas είπε...

Το πώς θα τροποποιηθεί η άσκηση είναι θέμα του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά. Εννοείται πως αν το κείμενο είναι δύσκολο είναι καλό να υπάρξει μια εισαγωγή.

Γιάννης είπε...

Μου άρεσε η μέθοδος.

Για να βρεις εύκολα ένα κείμενο σε doc ή html μπορείς να κάνεις εύκολα αναζήτηση με "εισαγωγικά".

Μόλις τώρα έκανα αναζήτηση από το βιβλίο ιστορίας της Ε' Δημοτικού. Πήρα ένα τυχαίο απόσπασμα: "Αυτοί όμως συχνά δημιουργούσαν προβλήματα στην" και το βρήκα και σε doc (από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) και σε html (από τον ΟΕΔΒ).

Το μυστικό είναι: συνεχόμενο κείμενο εντός εισαγωγικών.

Ευτυχώς στο διαδίκτυο βρίσκεις τα πάντα.

Odysseas είπε...

Γιάννη,

τώρα αξιώθηκα να σου απαντήσω. Καλή είναι η μέθοδος. Βέβαια προαπαιτεί να γνωρίζουν κάποια πράγματα τα παιδιά για τους κειμενικούς δείκτες και τη δομή των κειμένων. Τώρα δεν ξέρω τι έχεις να πεις για το σχόλιο της γυριστρούλας. Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί στη Δευτεροβάθμια.

gyristroula2 είπε...

Είναι αρκετά καλά οργανωμένα κείμενα, με στρωτή αφήγηση και χωρίς πολύ δύσκολο λεξιλόγιο. Τα δικά μας δεν τα έχω σε ηλεκτρονική μορφή, αλλά δυσκολεύονται τόσο τα παιδιά να τα κατανοήσουν, ώστε ο μόνος τρόπος να γίνουν τέτοιες ασκήσεις θα ήταν αν ξαναγράφονταν από την αρχή.

Odysseas είπε...

Για το Γυμνάσιο σίγουρα είναι απλά. Αυτό δε σημαίνει ότι τα παιδιά της Πέμπτης δε δυσκολεύονται ή ότι το λεξιλόγιο τους φαίνεται απλό. Έχουν προηγηθεί κάποιες ασκήσεις πάνω σε κειμενικούς δείκτες (δε γνώριζαν π.χ. τι σημαίνει το "κατά συνέπεια" ή το "συνεπώς") και στο λεξιλόγιο ("λεηλασία" ή "εισβολή" είναι ακατανόητες λέξεις σ' αυτήν την ηλικία αν δεν τις διδάξεις λεπτομερώς) αλλιώς θα ήταν πιο δύσκολα τα πράγματα.