2 Μαρτίου 2012

Τι σημαίνει «καλός δάσκαλος»;

Εδώ και καιρό είχα διαβάσει ένα άρθρο στο οποίο ο Μπαμπινιώτης, η Γλύκατζη-Αρβελέρ και ο αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος απαντούν στο ερώτημα: «Τι σημαίνει "καλός δάσκαλος";». Η Γλύκατζη-Αρβελέρ λέει: «Ο δάσκαλος που κάθεται δίπλα στα παιδιά και όχι απέναντί τους». Πού αλήθεια; Δεξιά ή αριστερά;

Γιατί ειρωνεύομαι; Είναι απίστευτο ότι στο συγκεκριμένο άρθρο κανείς δεν τονίζει ότι η μόνη προϋπόθεση για να είναι κάποιος καλός δάσκαλος είναι να ξέρει σε βάθος την Παιδαγωγική επιστήμη και να είναι ικανός να εφαρμόζει τα πορίσματά της. Τελεία και παύλα. Ποιο είναι σημαντικό; Να ξέρει το αντικείμενο της διδασκαλίας του; Αυτό είναι αυτονόητο. Όπως αυτονόητο είναι ότι θα πρέπει να μιλάει και την ίδια γλώσσα με τους μαθητές του. Δε βλέπω όμως κανέναν να το τονίζει...

Λ.χ., αυτό που ισχυρίζεται η Γλύκατζη-Αρβελέρ είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι από πρακτικές που πρέπει να ακολουθεί ο δάσκαλος στην τάξη του. Κοιτάξτε τα περιεχόμενα αυτού του βιβλίου στο Amazon. Οι καλές σχέσεις του δασκάλου με τον μαθητή αναφέρονται στο τέταρτο κεφάλαιο. Και το συγκεκριμένο βιβλίο πραγματεύεται μόνο τη διαχείριση της τάξης. Σε τούτο το βιβλίο αναφέρονται 9 πετυχημένες διδακτικές πρακτικές. Δε βλέπω να αναφέρουν καμιά. Ή λέει πως ο καλός δάσκαλος δεν επαναλαμβάνει μονότονα τις σημειώσεις του. Αυτό το ξέρει κι ένας πρωτοετής Παιδαγωγικού Τμήματος. Έλεος! Ο Μπαμπινιώτης και ο αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος αναφέρουν ότι ο καλός δάσκαλος πρέπει να ξέρει πολύ καλά το αντικείμενο της διδασκαλίας του. Και το προηγούμενο βιβλίο αλλά και αυτό εδώ αναφέρουν ότι ο συγκεκριμένος παράγοντας στην πράξη είναι ασήμαντος. Πολύ πιο σημαντικό ρόλο παίζει η βαθιά παιδαγωγική γνώση. Την οποία δε βλέπω να την έχουν...

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

η παιδαγωγική δε θεωρείται επιστημη από πολλους! εχω ακουσει απο καποιες ειδικοτητες στο δημοτικο ότι δε χρειαζεται να ξερεις παιδαγωγικα γιατι τα μαθαίνεις δουλεύοντας!!!!!

Odysseas είπε...

Την έχει αυτήν την ικανότητα το Δημοτικό...

Άμα είσαι άσχετος...

Vasilis Simeonidis είπε...

Γεια σου Οδυσσέα,

Εσύ ψάχνεις – καλώς – σε όσα λένε.
Εγώ το πάω ελαφρώς αλλού.
Στον δάσκαλο μου, καθηγητή τής Γλωσσολογίας, Γεώργιο Κουρμούλη οφείλω … [http://www.alfavita.gr/artro.php?id=56113]
και το διασταυρώνω αλλιώς:
Το 1967 ο Γ. Κουρμούλης και οι συνεργάτες του- ανάμεσά τους κι ο Γ. Μπαμπινιώτης-έγιναν οι κύριοι σύμβουλοι της Χούντας σε θέματα παιδείας
και
Γ. Μπαμπινιώτη, που το 1973, στα χρόνια της Χούντας, είχε αντικαταστήσει το Γ. Κουρμούλη ως καθηγητής της Γλωσσολογίας
από εδώ: http://www.neapaideia-glossa.gr/content/139g.htm

Τι να συζητάμε για παιδαγωγική και για δασκάλους μετά απ’ αυτά Οδυσσέα…

Odysseas είπε...

Τι περιμένεις από καινοτόμους του τύπου «φτειάχνω, φιλαινάδα κ.ά.»... Αυτό είναι το πρόβλημα της ελληνικής γλώσσας: Η ορθή ετυμολογικά γραφή.

Γεωργία είπε...

Γεια, Οdysseas. Είμαι εξαιρετικά ευγνώμων για αυτή τη συγκεκριμένη ανάρτηση που βλέπω. Λυπάμαι πολύ που ενώ μου φαίνεται τόσο πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτηση, τόσο πολύ ενδιαφέρον το θέμα, δεν προλαβαίνω να ασχοληθώ τόσο όσο θα ήθελα, να διαβάσω προσεκτικά την ανάρτηση, να διαβάσω τα σχόλια κάτω από την ανάρτηση, να σκεφτώ τις απόψεις των άλλων, να μοιραστώ την άποψή μου. Ανυπομονώ πραγματικά για την στιγμή που θα έχω χρόνο. Χρειάζεται χρόνος μέχρι να διαβάσω τα λινκς της ανάρτησης, να σκεφτώ, κλπ, και, δυστυχώς, είναι τώρα ήδη 9 η ώρα το βράδυ. Ευχαριστώ πάρα πολύ που μας είπες όλα αυτά που έγραψες στην ανάρτηση. Προοιμιακά θέλω να εκφράσω την απορία μου: ΑΝ ο δάσκαλος κάθεται "δίπλα" στους μαθητές κι όχι "απέναντι", τότε το φυσικό επακόλουθο δεν είναι οτι θα ασχοληθεί με την παιδαγωγική και με όλες τις πρακτικές της; Αναρωτιέμαι: Υπάρχει πιο βαθιά παιδαγωγική γνώση από το να στέκει ο δάσκαλος στους μαθητές "δίπλα" κι όχι "απέναντι"; Αν το κάνει αυτό, τότε, μου φαίνεται αυτονόητο πως θα εφαρμόσει όλες τις πετυχημένες διδακτικές πρακτικές. Είμαι μπερδεμένη πάνω στο θέμα. Εις το επαναπληκτρολογείν.

Odysseas είπε...

Κάποιες φορές κάθεσαι απέναντι· βλάπτεις αν είσαι δίπλα. Εξαρτάται από τους στόχους που έχεις κάθε φορά. Και αυτοί με τη σειρά τους καθορίζονται από τις παιδαγωγικές γνώσεις που έχεις.