23 Ιουνίου 2012

Ενδιαϕέρον: Μια ενδιαϕέρουσα λέξη

Κάποτε είχα μια μαθήτρια στην Ε´ που το μόνο που της άρεσε ήταν η ιππασία. Δεν της άρεσε να διαβάζει, δεν της άρεσε να ζωγραϕίζει, άντε της άρεσε να βλέπει τηλεόραση ή να παίζει στον η/υ· τίποτα όμως δε συγκρινόταν με την αγάπη της για τα άλογα. Πώς θα μπορούσα όμως ποτέ να αξιοποιήσω αυτήν την αγάπη για να της διδάξω την ύλη του σχολείου; Κι έστω ότι μπορούσα. Έστω ότι το 'βρισκα. Με τους άλλους μαθητές τι θα έκανα; Δεν τους άρεσε η ιππασία. Θα έπαιρνα τον καθένα χωριστά και θα προσάρμοζα τη διδασκαλία μου στα ενδιαϕέροντα τους; Είναι εϕικτό;

Όχι. Πιστεύω ότι δεν κατανοούμε σωστά την έννοια του ενδιαϕέροντος. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ο στόχος μας το ενδιαϕέρον των μαθητών, αλλά η δημιουργία ελκυστικών μαθημάτων. Οϕείλουμε να στηριχθούμε αλλού, όπως, λ.χ., στο ότι ξέρουμε πως οι μαθητές ενθουσιάζονται αν τους θέσουμε στόχους δύσκολους μα επιτεύξιμους. Ή ότι αυξάνεται η απόδοση όταν ο μαθητής θεωρεί ότι η αποτυχία ή η επιτυχία οϕείλεται στην προσπάθεια και όχι στην ικανότητα ή την τύχη.

Αυτό δε σημαίνει ότι δε θα αξιοποιούμε όπου μπορούμε τα ενδιαϕέροντα των μαθητών μας, ειδικά αν είναι κοινά ή τόσα ώστε να μπορούμε να τα διαχειριστούμε. Στην πράξη όμως δεν μπορούμε να το γενικεύσουμε: είναι μια ουτοπία που μας αποπροσανατολίζει.

4 σχόλια:

Γιάννης είπε...

Θα ήθελα να βλέπω τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών μου ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον προσανατολισμό της διδασκαλίας μου...Από κάπου αρχίζουμε, ας αρχίσουμε από κάτι που πιθανόν είναι μέσα στα ενδιαφέροντά τους(λ'ιγων ή πολλών) προκειμένου να προσανατολίσουμε την τάξη και να συνδέσουμε τη διδασκαλία με το θέμα μας,ώστε και ελκυστική(όπως είπες) να γίνει αλλά και αποτελεσματική η διδασκαλία μας.
Μέσο λοιπόν και όχι σκοπός...

Odysseas είπε...

Εγώ νομίζω ότι μας αποσπούν την προσοχή. Αν τα αγνοήσεις, μάλλον ηρεμείς και κάνεις τη δουλειά σου καλύτερα

Γιάννης είπε...

Δεν έχεις κι άδικο, αλλά προσωπικά δυσκολέυομαι να τα αγνοήσω, όταν προκύπτουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Μα, από την άλλη, αν δεν τα διαχειριστείς, εύκολα αποπροσανατολίζεται η διαδικασία.Πολλές φορές δίκοπο μαχαίρι άλλες, σπουδαίο ξεκίνημα.

Odysseas είπε...

Όταν μπορείς να τα αξιοποιήσεις, καλά κάνεις και τα αξιοποιείς. Στην πράξη όμως είναι δύσκολο να το κάνεις συχνά.