Ενδιαϕέρον: Μια ενδιαϕέρουσα λέξη

Κάποτε είχα μια μαθήτρια στην Ε´ που το μόνο που της άρεσε ήταν η ιππασία. Δεν της άρεσε να διαβάζει, δεν της άρεσε να ζωγραϕίζει, άντε της άρεσε να βλέπει τηλεόραση ή να παίζει στον η/υ· τίποτα όμως δε συγκρινόταν με την αγάπη της για τα άλογα. Πώς θα μπορούσα όμως ποτέ να αξιοποιήσω αυτήν την αγάπη για να της διδάξω την ύλη του σχολείου; Κι έστω ότι μπορούσα. Έστω ότι το 'βρισκα. Με τους άλλους μαθητές τι θα έκανα; Δεν τους άρεσε η ιππασία. Θα έπαιρνα τον καθένα χωριστά και θα προσάρμοζα τη διδασκαλία μου στα ενδιαϕέροντα τους; Είναι εϕικτό;

Όχι. Πιστεύω ότι δεν κατανοούμε σωστά την έννοια του ενδιαϕέροντος. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ο στόχος μας το ενδιαϕέρον των μαθητών, αλλά η δημιουργία ελκυστικών μαθημάτων. Οϕείλουμε να στηριχθούμε αλλού, όπως, λ.χ., στο ότι ξέρουμε πως οι μαθητές ενθουσιάζονται αν τους θέσουμε στόχους δύσκολους μα επιτεύξιμους. Ή ότι αυξάνεται η απόδοση όταν ο μαθητής θεωρεί ότι η αποτυχία ή η επιτυχία οϕείλεται στην προσπάθεια και όχι στην ικανότητα ή την τύχη.

Αυτό δε σημαίνει ότι δε θα αξιοποιούμε όπου μπορούμε τα ενδιαϕέροντα των μαθητών μας, ειδικά αν είναι κοινά ή τόσα ώστε να μπορούμε να τα διαχειριστούμε. Στην πράξη όμως δεν μπορούμε να το γενικεύσουμε: είναι μια ουτοπία που μας αποπροσανατολίζει.

Σχόλια

Ο χρήστης Γιάννης είπε…
Θα ήθελα να βλέπω τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών μου ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον προσανατολισμό της διδασκαλίας μου...Από κάπου αρχίζουμε, ας αρχίσουμε από κάτι που πιθανόν είναι μέσα στα ενδιαφέροντά τους(λ'ιγων ή πολλών) προκειμένου να προσανατολίσουμε την τάξη και να συνδέσουμε τη διδασκαλία με το θέμα μας,ώστε και ελκυστική(όπως είπες) να γίνει αλλά και αποτελεσματική η διδασκαλία μας.
Μέσο λοιπόν και όχι σκοπός...
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Εγώ νομίζω ότι μας αποσπούν την προσοχή. Αν τα αγνοήσεις, μάλλον ηρεμείς και κάνεις τη δουλειά σου καλύτερα
Ο χρήστης Γιάννης είπε…
Δεν έχεις κι άδικο, αλλά προσωπικά δυσκολέυομαι να τα αγνοήσω, όταν προκύπτουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Μα, από την άλλη, αν δεν τα διαχειριστείς, εύκολα αποπροσανατολίζεται η διαδικασία.Πολλές φορές δίκοπο μαχαίρι άλλες, σπουδαίο ξεκίνημα.
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Όταν μπορείς να τα αξιοποιήσεις, καλά κάνεις και τα αξιοποιείς. Στην πράξη όμως είναι δύσκολο να το κάνεις συχνά.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κάθετη Αφαίρεση

Για τις κάμερες στην τάξη

Ένα παραμύθι για τα κλάσματα