Πόσες ώρες πρέπει να διδάσκουμε μαθηματικά;

Το φθινόπωρο συμμετείχα σε ένα σεμινάριο του Coursera για την ανάμεικτη μάθηση (blended learning). Σαν καλοί δάσκαλοι οι διοργανωτές δεν έμειναν στη θεωρία, αλλά παρουσίασαν πολλά παραδείγματα σχολείων που διδάσκουν με την προαναφερόμενη μέθοδο. Τα συγκεκριμένα σχολεία είχαν μαθητές χαμηλού κοινωνικομορφωτικού επιπέδου, αλλοδαπούς και γενικά η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού προμήνυε τα χειρότερα. Ωστόσο, τα πήγαιναν υπέροχα. Και φυσικά θεωρούσαν ότι ένα ποσοστό της επιτυχίας τους προερχόταν από την εφαρμογή της ανάμεικτης μάθησης.

Δεν ξέρω αν συμφωνώ μαζί τους. Δεν είναι εύκολο να πεις το ναι ή το όχι. Αυτό όμως που με εντυπωσίασε ήταν κάτι άλλο. Σε κάθε σχολείο ο χρόνος διδασκαλίας των μαθηματικών κυμαινόταν από 85 ως 120 λεπτά την ημέρα. Μαθηματικά έκαναν κάθε μέρα. Δηλαδή σε μια βδομάδα δίδασκαν 425-600 λεπτά το συγκεκριμένο μάθημα, τη στιγμή που εμείς διδάσκουμε μόνο 180 λεπτά τη βδομάδα...

Κάποια εύλογα ερωτήματα προέκυψαν:

α) Καλά κάνουν ορισμένοι δάσκαλοι και διδάσκουν περισσότερες ώρες μαθηματικά εις βάρος άλλων μαθημάτων;

β) Οι χώρες που πρωτεύουν σε διεθνείς μαθηματικούς διαγωνισμούς εφαρμόζουν παρόμοια πολύωρα προγράμματα μαθηματικών, έστω κι αν αυτά παίρνουν τη μορφή των εξωσχολικών φροντιστηριακών μαθημάτων;

γ) Οι συντάκτες των ελληνικών αναλυτικών προγραμμάτων λαμβάνουν υπόψη τους, πέρα από το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων άλλων χωρών, τις ώρες διδασκαλίας των μαθηματικών;

Μετά από αυτά τουλάχιστον συνειδητοποίησα ότι δε φταίω εγώ που πάντα διδάσκω παραπάνω ώρες τα μαθηματικά. Το κάνουν κι άλλοι και το βάζουν και στο Coursera κιόλας...




Μερικά από τα σχολεία που αναφέρονται στο σεμινάριο είναι:

Σχόλια