31 Αυγούστου 2015

Μαθησιακά στιλ

Μπορεί να έχετε ακούσει τα μαθησιακά στιλ ή μαθησιακά προφίλ, μπορεί όχι. Στην Αμερική είναι δημοφιλή, εδώ δεν έχουν γίνει ακόμα της μόδας· τουλάχιστον όχι τόσο όσο στην Αμερική. Φλυαρώ τώρα και το σημαντικό είναι άλλο: τι είναι τα μαθησιακά στιλ; Υποτίθεται ότι κάθε άνθρωπος μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Ο πιο γνωστός διαχωρισμός είναι ο εξής: υπάρχουν κάποιοι που μαθαίνουν κυρίως με την όραση (οπτικοί τύποι), κάποιοι κυρίως με την ακοή (ακουστικοί τύποι) και κάποιοι κυρίως με την κίνηση (κιναισθητικοί τύποι). Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να σεβαστεί αυτή την ιδιαιτερότητα και να παρουσιάζει κάθε πληροφορία με τον τρόπο που μαθαίνει καλύτερα ο μαθητής. Έτσι για τους οπτικούς τύπους πρέπει να το δείξει, για τους ακουστικούς τύπους πρέπει να το πει, ενώ τους κιναισθητικούς τύπους πρέπει να τους αναγκάσει να κινηθούν.

Αυτή η θεωρία φαίνεται λογική. Το μόνο πρόβλημα που έχει είναι ότι δεν την υποστηρίζει η επιστημονική έρευνα. Για κάποιους αυτό δεν είναι σοβαρό θέμα, πιστεύουν σωρηδόν αντιεπιστημονικές θεωρίες, αλλά για μένα είναι. 

Τα στοιχεία είναι πολλά. Παρακάτω παραθέτω δύο βίντεο. Το πρώτο ασχολείται εκτενώς με το θέμα αλλά δεν έχει ελληνικούς υπότιτλους· το δεύτερο έχει. Δεν ασχολείται αποκλειστικά με τα μαθησιακά στιλ, αλλά τα αναφέρει.





Και αυτή η ιστοσελίδα περιέχει έρευνες που πιστοποιούν ότι τα μαθησιακά στιλ είναι μύθος. Ωστόσο, το πιο σημαντικό στοιχείο προέρχεται από τα 2 βιβλία του John Hattie (Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to AchievementVisible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning). Και στα 2 αναφέρεται σύνθεση μετα-αναλύσεων η οποία δείχνει πως η επίδραση των μαθησιακών στιλ στην επίδοση των μαθητών είναι μηδενική.

Όταν είχα πρωτοδιαβάσει για αυτά είχα ενθουσιαστεί. Όταν πήγα να τα εφαρμόσω μου κόπηκε η όρεξη. Χρονοβόρα η προετοιμασία, περίπου τριπλάσια δουλειά, πολύπλοκος ο έλεγχος της τάξης. Τα παράτησα. Όχι δίχως τύψεις. Όταν κατάλαβα ότι δεν στέκουν μου έφυγαν οι τύψεις, μου ήρθε ο ενθουσιασμός. Ένας μύθος λιγότερος. Άντε να δούμε πότε θα φύγουν και οι υπόλοιποι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: