Ανάγνωση: τρεις απλές οδηγίες για να τη βελτιώσουμε

Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα δωρεάν ηλεκτρονικό βιβλίο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης από την Παγκόσμια Τράπεζα. Δε νομίζω να μεταφραστεί ποτέ στα ελληνικά, οπότε σκέφτηκα να αναφέρω πολύ σύντομα κάποιες από τις ιδέες που αναγράφονται εκεί. Έτσι κι αλλιώς επικεντρώνεται περισσότερο στην ερευνητική επιβεβαίωση των επιστημονικών θεωριών που παρουσιάζει, παρά στη διδακτική πράξη.

Το βιβλίο αναφέρει ότι η ανάγνωση είναι μία πολύπλοκη νοητική ικανότητα. Για να γίνει κάποιος καλός αναγνώστης πρέπει να αναπτύξει διάφορες δεξιότητες. Ένας τρόπος για να το καταφέρει είναι να βελτιώσει τον προφορικό του λόγο. Η συγκεκριμένη δημοσίευση αναφέρει τρεις απλές διδακτικές πρακτικές, τις δύο από τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός. Μέσω αυτών των πρακτικών μπορούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να αναπτύξουμε δεξιότητες που αφορούν τον προφορικό λόγο και κατ’ επέκταση να βελτιώσουμε την αναγνωστική ικανότητα των μαθητών: 

Α) Διαβάζουμε μεγαλόφωνα στην τάξη λογοτεχνικά έργα. Μπορεί μάλιστα κάθε τόσο να διακόπτουμε την ανάγνωση και να εμπλέκουμε τους μαθητές, ρωτώντας τους να προβλέψουν τη συνέχεια, ζητώντας τους να ξαναπούν κάποια μέρη της ιστορίας ή θέτοντας διάφορα άλλα ερωτήματα.

Β) Εξηγούμε άγνωστες λέξεις. Αυτό μπορεί να γίνει είτε πριν διαβάσουν το κείμενο είτε κατά τη διάρκεια της ανάλυσης. Είναι θεμιτό η ερμηνεία των λέξεων να επεκταθεί μέχρι και την ετυμολογία.

Γ) Ζητάμε από τους μαθητές να δουλέψουν σε ζευγάρια ή σε ομάδες. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνονται οι ευκαιρίες να μιλήσουν αλλά και να κατανοήσουν τον προφορικό λόγο των άλλων. Ένας απλός τρόπος για να εξασφαλίσουμε ότι όλοι όσοι συμμετέχουν στα ζευγάρια συζητούν, είναι να τους ζητήσουμε να μας πουν τι είπαν πρώτα οι συμμαθητές τους και μετά τι είπαν οι ίδιοι και αν κατέληξαν σε μία κοινή θέση. Στις ομάδες μπορούμε να επιλέξουμε στην τύχη έναν αντιπρόσωπο ο οποίος θα μας πει ποια είναι η σωστή απάντηση και θα μας εξηγήσει γιατί είναι σωστή. Μπορεί μάλιστα να παρουσιάσει και τη συνεισφορά όλων των μελών. Έτσι, όλοι οι μαθητές θα υποχρεωθούν να συμμετέχουν στην ομάδα και να μάθουν.

Τον τελευταίο καιρό έχουν εκδοθεί διάφορα δωρεάν ηλεκτρονικά βιβλία που αφορούν την ανάγνωση. Παρακάτω παραθέτω 2 ακόμα για όποιον θέλει να μελετήσει περαιτέρω το θέμα της ανάγνωσης.

How to Provide Effective Reading Instruction

Effective practices for literacy teaching

Σχόλια