Ο άνθρωπος διαρκώς παρατηρεί και ερμηνεύει ό,τι υπάρχει και συμβαίνει γύρω του. Με μια λέξη, σκέφτεται. Του φαίνεται δε τόσο αυτονόητος ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει τον κόσμο που απορεί με τους άλλους που δε συμμερίζονται τις απόψεις του. Έτσι, τις κοινοποιεί. Τις μοιράζεται με τους γύρω του ελπίζοντας ότι θα μειώσει τη διάσταση της δικής του αντίληψης και της αντίληψης των άλλων.
Έχει δε επινοήσει ποικίλα μέσα γι’ αυτόν τον σκοπό. Στην αρχή, είχε μόνο τον Λόγο, τον προφορικό. Έπειτα, δημιούργησε την Τέχνη, αργότερα τη Γραφή. Όλα προσπάθειες για να μεταδώσει στους συνανθρώπους του τη σκέψη και το συναίσθημα. Με όση μεγαλύτερη ακρίβεια μπορούσε.
Στην εποχή μας εμφανίστηκε κάτι καινούριο. Μέσα διάδοσης μηνυμάτων, όπως ο ήχος, η εικόνα και η γλώσσα, αιώνες τώρα χωρισμένα, ενώθηκαν. Το αποτέλεσμα γνωστό σε όλους. Το βίντεο.
Χρόνια, όμως, από την επινόησή του ο απλός άνθρωπος ήταν ένας παθητικός θεατής. Δεν μπορούσε να το δημιουργήσει παρά μόνο να το καταναλώσει. Όλα αυτά τελείωσαν με την έλευση του Web 2.0. Πλέον, σχεδόν ο οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει το δικό του βίντεο και να το ανεβάσει στο διαδίκτυο. Μπορεί να παίξει με τον ήχο, τη μουσική, την εικόνα και τον λόγο για να μεταδώσει τα δικά του μηνύματα στην παγκόσμια κοινότητα με περισσότερη ή λιγότερη επιτυχία.
Και το σχολείο; Εμμένει ακόμα στο γράψιμο. Το πολυτροπικό κείμενο, ο συνδυασμός δηλαδή γλώσσας, εικόνας, ήχου παραμένει παραγκωνισμένο. Δε λέω είναι σημαντική στις μέρες μας η καλλιέργεια του γραπτού λόγου –βλέπε ιστολόγια, φόρουμ, κοινωνικά δίκτυα, όλα ευκαιρίες γραπτής έκφρασης– αλλά φτάνει; Ξέρουμε ότι το μήνυμα μεταφέρεται καλύτερα μέσω ενός πολυτροπικού κειμένου. Ως πότε το σχολείο θα το αγνοεί;
Έχει δε επινοήσει ποικίλα μέσα γι’ αυτόν τον σκοπό. Στην αρχή, είχε μόνο τον Λόγο, τον προφορικό. Έπειτα, δημιούργησε την Τέχνη, αργότερα τη Γραφή. Όλα προσπάθειες για να μεταδώσει στους συνανθρώπους του τη σκέψη και το συναίσθημα. Με όση μεγαλύτερη ακρίβεια μπορούσε.
Στην εποχή μας εμφανίστηκε κάτι καινούριο. Μέσα διάδοσης μηνυμάτων, όπως ο ήχος, η εικόνα και η γλώσσα, αιώνες τώρα χωρισμένα, ενώθηκαν. Το αποτέλεσμα γνωστό σε όλους. Το βίντεο.
Χρόνια, όμως, από την επινόησή του ο απλός άνθρωπος ήταν ένας παθητικός θεατής. Δεν μπορούσε να το δημιουργήσει παρά μόνο να το καταναλώσει. Όλα αυτά τελείωσαν με την έλευση του Web 2.0. Πλέον, σχεδόν ο οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει το δικό του βίντεο και να το ανεβάσει στο διαδίκτυο. Μπορεί να παίξει με τον ήχο, τη μουσική, την εικόνα και τον λόγο για να μεταδώσει τα δικά του μηνύματα στην παγκόσμια κοινότητα με περισσότερη ή λιγότερη επιτυχία.
Και το σχολείο; Εμμένει ακόμα στο γράψιμο. Το πολυτροπικό κείμενο, ο συνδυασμός δηλαδή γλώσσας, εικόνας, ήχου παραμένει παραγκωνισμένο. Δε λέω είναι σημαντική στις μέρες μας η καλλιέργεια του γραπτού λόγου –βλέπε ιστολόγια, φόρουμ, κοινωνικά δίκτυα, όλα ευκαιρίες γραπτής έκφρασης– αλλά φτάνει; Ξέρουμε ότι το μήνυμα μεταφέρεται καλύτερα μέσω ενός πολυτροπικού κειμένου. Ως πότε το σχολείο θα το αγνοεί;
Σχόλια
Το ζήτημα όμως είναι να μην προσθέσουμε ένα ακόμη μάθημα και ώρες στο πρόγραμμα των μαθητών.
Οι ΤΠΕ θέτουν επιτακτικά το ζήτημα της δομής του σχολείου. Θα πρέπει να αξιοποιηθούν κριτικά και όχι να ενταχθουν στην παραδοσιακή δομή και διδασκαλία.
(ΥΓ. Αν ανέβεις στη Νάουσα ίσως τα πούμε από κοντά)
Η παρατήρησή σου είναι σωστή. Οι μαθητές έχουν πήξει με τις προσθήκες νέων μαθημάτων. Ένα ακόμα τους έλειπε.
Θα σου στείλω και ένα email σχετικά με τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών. Δεν ξέρω, βέβαια, αν η ιδέα είναι εφικτή.
Και ένα δεύτερο που δεν ξέρω αν προλαβαίνω: την παρουσίαση και την αποτίμηση μιας προσπάθειας δύο μηνών για την αξιοποίηση του μπλογκ. (http://neoellinika.blogspot.com/)
(Περιμένω το μέιλ σου)