Οι περισσότεροι Έλληνες δε γνωρίζουν τι είναι τα ολοκληρώματα ή οι παράγωγοι στα Μαθηματικά. Δε γνωρίζουν πώς να βρουν το όριο μιας συνάρτησης ή τη μονοτονία της. Δεν μπορούν να αποδείξουν το Πυθαγόρειο Θεώρημα ούτε θυμούνται τα αξιώματα της Ευκλείδιας Γεωμετρίας. Δεν ξέρουν δε το Θεώρημα Μεταβολής της Κινητικής Ενέργειας, τα τροχιακά, το έργο, την ορμή ή έστω τους ορισμούς της θερμοκρασίας και της θερμότητας.
Και τι έγινε; Δε βλέπω κανέναν να ανησυχεί· το θεωρούμε όλοι ϕυσιολογικό. Γιατί όμως δε συμβαίνει το ίδιο με τη Γλώσσα; Γιατί το παραμικρό λάθος, ακόμα και ένα μικρό νι στο τέλος ενός άρθρου (την γυναίκα), ξεσηκώνει θύελλα διαμαρτυριών; Όλοι απαιτούμε από όλους να τα ξέρουν όλα. Είναι δυνατόν;
Όχι. Κατ' αρχήν, αρκετοί γνωστικοί ψυχολόγοι θεωρούν ότι η παραγωγή γραπτού λόγου είναι δυσκολότερη από τα Μαθηματικά. Αυτό και μόνο ϕτάνει για να δείξει ότι η συγκεκριμένη απαίτηση είναι ανικανοποίητη.
Αλλά ακόμα κι αν κάποιος δε συμϕωνεί με το βαθμό δυσκολίας της παραγωγής γραπτού λόγου, η Γνωστική Ψυχολογία με τις μελέτες που έχει διεξαγάγει για τους ειδικούς έχει να μας πει πολλά. Η επιτυχία σε έναν τομέα εξαρτάται κυρίως από τον χρόνο που θα αϕιερώσει κάποιος σε αυτόν: αν θες να γίνεις πολύ καλός σκακιστής, οϕείλεις να παίξεις πολλές ώρες σκάκι· αν θες να γίνεις πολύ καλός κιθαρίστας, πρέπει να παίξεις πολλές ώρες κιθάρα· αν θες να μάθεις άριστα τα ελληνικά, οϕείλεις να ασχολείσαι πολλές ώρες κάθε μέρα μαζί τους. Ποιος μπορεί να το κάνει;
Ελάχιστοι. Τότε γιατί διαμαρτυρόμαστε; Επειδή δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τη δυσκολία του εγχειρήματος. Υπάρχουν πράγματα για τη Γλώσσα που πρέπει να τα ξέρουμε όλοι. Υπάρχουν άλλα που είναι για τους ειδικούς. Εμείς όμως θεωρούμε ότι η δουλειά μας είναι να γνωρίζουμε τα πάντα. Ε, όχι δεν είναι! Να τα ξέρουν όλα είναι δουλειά των γλωσσολόγων, των επαγγελματιών συγγραϕέων, των επιμελητών, των μεταϕραστών, των ϕιλολόγων. Όλοι οι υπόλοιποι έχουμε κι άλλες δουλειές να κάνουμε εξίσου σημαντικές.
Και τι έγινε; Δε βλέπω κανέναν να ανησυχεί· το θεωρούμε όλοι ϕυσιολογικό. Γιατί όμως δε συμβαίνει το ίδιο με τη Γλώσσα; Γιατί το παραμικρό λάθος, ακόμα και ένα μικρό νι στο τέλος ενός άρθρου (την γυναίκα), ξεσηκώνει θύελλα διαμαρτυριών; Όλοι απαιτούμε από όλους να τα ξέρουν όλα. Είναι δυνατόν;
Όχι. Κατ' αρχήν, αρκετοί γνωστικοί ψυχολόγοι θεωρούν ότι η παραγωγή γραπτού λόγου είναι δυσκολότερη από τα Μαθηματικά. Αυτό και μόνο ϕτάνει για να δείξει ότι η συγκεκριμένη απαίτηση είναι ανικανοποίητη.
Αλλά ακόμα κι αν κάποιος δε συμϕωνεί με το βαθμό δυσκολίας της παραγωγής γραπτού λόγου, η Γνωστική Ψυχολογία με τις μελέτες που έχει διεξαγάγει για τους ειδικούς έχει να μας πει πολλά. Η επιτυχία σε έναν τομέα εξαρτάται κυρίως από τον χρόνο που θα αϕιερώσει κάποιος σε αυτόν: αν θες να γίνεις πολύ καλός σκακιστής, οϕείλεις να παίξεις πολλές ώρες σκάκι· αν θες να γίνεις πολύ καλός κιθαρίστας, πρέπει να παίξεις πολλές ώρες κιθάρα· αν θες να μάθεις άριστα τα ελληνικά, οϕείλεις να ασχολείσαι πολλές ώρες κάθε μέρα μαζί τους. Ποιος μπορεί να το κάνει;
Ελάχιστοι. Τότε γιατί διαμαρτυρόμαστε; Επειδή δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τη δυσκολία του εγχειρήματος. Υπάρχουν πράγματα για τη Γλώσσα που πρέπει να τα ξέρουμε όλοι. Υπάρχουν άλλα που είναι για τους ειδικούς. Εμείς όμως θεωρούμε ότι η δουλειά μας είναι να γνωρίζουμε τα πάντα. Ε, όχι δεν είναι! Να τα ξέρουν όλα είναι δουλειά των γλωσσολόγων, των επαγγελματιών συγγραϕέων, των επιμελητών, των μεταϕραστών, των ϕιλολόγων. Όλοι οι υπόλοιποι έχουμε κι άλλες δουλειές να κάνουμε εξίσου σημαντικές.
Σχόλια
Μιχάλης