Τι πρέπει να κάνουμε αφού τελειώσει η Πανδημία;


Όλοι ελπίζουμε να μην κλείσουν τα σχολεία και φέτος. Υπάρχει φυσικά η εξ αποστάσεως, η οποία δούλεψε σε κάποιον βαθμό. Προφανώς οι μαθητές έμαθαν λιγότερα. Τουλάχιστον κάποιοι έμαθαν κάτι· δεν είχαμε ολοκληρωτική εκπαιδευτική καταστροφή. Το ζητούμενο, ωστόσο, για μένα εδώ και πολύ καιρό είναι η επόμενη μέρα. Πώς δηλαδή πρέπει να οργανωθούν τα σχολεία για να καλύψουν, όσο είναι εφικτό, αυτό το εκπαιδευτικό κενό. 

Δεν υπάρχει μαγική συνταγή. Πρέπει να βελτιωθεί η δια ζώσης εκπαίδευση. Οι βελτιώσεις μπορούν να είναι πολλές: από το να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη μέχρι τη δημιουργία νέων βιβλίων, τη βελτίωση της ευρύτερης υλικοτεχνικής υποδομής κ.ά. Ωστόσο, η πιο εφικτή πρόταση αυτήν τη στιγμή είναι να βελτιωθεί ο τρόπος που διδάσκουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί. Αυτός έπρεπε να είναι ο κεντρικός στόχος του Υπουργείου Παιδείας για τη φετινή σχολική χρονιά. 

Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να δημιουργηθεί ένας ιστότοπος στον οποίο να καταγράφονται οι εμπειρικά τεκμηριωμένες διδακτικές πρακτικές. Να περιέχει δηλαδή τις καλύτερες διδακτικές πρακτικές που γνωρίζουμε αυτήν τη στιγμή. Θα περιγράφονται αναλυτικά μέσα από πολλά συγκεκριμένα παραδείγματα, για να μπορεί ο κάθε εκπαιδευτικός να τις εφαρμόσει πολύ εύκολα στην τάξη του. 

Η ιδέα για τον συγκεκριμένο ιστότοπο δεν είναι πρωτότυπη, δεν είναι δικιά μου. Εφαρμόζεται τουλάχιστον στην Αμερική και στην Αγγλία. Επομένως, το να στηθεί κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα δεν είναι δύσκολο· απλώς θα αντιγράψουμε τους άλλους. Είναι όμως αναγκαίο, γιατί είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορεί να καλυφθεί σε κάποιον βαθμό άμεσα το εκπαιδευτικό έλλειμμα. Το πόσο καλά τα πήγαμε στην εξ αποστάσεως θα ξεχαστεί γρήγορα· το έλλειμμα θα το συναντάμε συνέχεια μπροστά μας για τα επόμενα χρόνια. 

Μία άλλη λύση, που έχει όμως αυξημένο οικονομικό κόστος, είναι να ιδρυθούν υποχρεωτικά σε όλα τα σχολεία τμήματα ένταξης και να ενισχυθούν τα ήδη υπάρχοντα. Αυτά θα κληθούν να καλύψουν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί σε ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών που αδυνατούσε να ωφεληθεί από την εξ αποστάσεως διδασκαλία. 

Φυσικά το έλλειμμα δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σε μία σχολική χρονιά. Για αυτόν τον λόγο απαιτείται μακροπρόθεσμος σχεδιασμός καινούριων αναλυτικών προγραμμάτων, σχολικών βιβλίων, ανανέωση του ιστότοπου των εμπειρικά τεκμηριωμένων εκπαιδευτικών πρακτικών, συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, διαρκής επιστημονική έρευνα. Θέλει υπομονή και χρόνο, όπως όλα τα πράγματα στην εκπαίδευση.

Σχόλια