3ο Παραδειγματική παρουσίαση της στρατηγικής

Για να μάθει ο μαθητής να γράφει περίληψη, πρέπει κάποιος να του δείξει τον τρόπο. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα του τρίτου βήματος. Πρέπει να εξηγήσεις λεπτομερώς στον μαθητή πώς να δουλεύει, για να μπορέσει να γράψει μία καλή περίληψη. Τι σημαίνει αυτό; Το θέμα δεν είναι να κάτσεις σε μια γωνιά και να δίνεις οδηγίες· πρέπει εσύ ο ίδιος να γράψεις μία περίληψη ακολουθώντας όλα τα βήματα που απαιτούνται. Για να το κάνεις αυτό πρέπει πρώτα να επιλέξεις το κατάλληλο κείμενο. Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών μπορεί να διαλέξεις από τη Γλώσσα, τη Γεωγραφία, την Ιστορία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τα Θρησκευτικά. Το σημαντικό είναι το κείμενο να είναι μικρό, να έχει δηλαδή λίγες παραγράφους, και να είναι κατανοητό από τους μαθητές.

Στη συνέχεια, θα πρέπει να ακολουθήσεις τα βήματα το ένα μετά το άλλο για τη δημιουργία της περίληψης. Ο πιο απλός τρόπος είναι ο εξής:

α) Διαβάζουμε όλο το κείμενο. 

β) Γράφουμε σε μία πρόταση για ποιο θέμα μιλάει το κείμενο. 

γ) Σε κάθε παράγραφο γράφουμε έναν πλαγιότιτλο. 

δ) Ενώνουμε όλα τα μικρά κείμενα που έχουμε γράψει στα προηγούμενα βήματα σε ένα μεγαλύτερο.

Σε κάθε βήμα εξηγείς τι κάνεις και κυρίως εξηγείς πώς σκέφτεται και πώς αντιμετωπίζεις διάφορες δυσκολίες τις οποίες πιστεύεις ότι θα αντιμετωπίσουν και οι μαθητές σου. Για παράδειγμα, τονίζεις ότι είναι δύσκολη η ένωση των πλαγιότιτλων. Για να το καταλάβουν αυτό τους ενώνεις χωρίς καμία αλλαγή και διαβάζεις το κείμενο. Έτσι διαπιστώνουν ότι το κείμενο που προκύπτει δεν έχει συνοχή. Πρέπει να σκεφτείς πώς θα τους συνδέσεις και ποιες λέξεις πρέπει να βάλεις ανάμεσα προκειμένου η περίληψη που θα προκύψει να είναι καλογραμμένη.

Το πιο σημαντικό από όλα είναι να δουν τα παιδιά ότι το γράψιμο είναι μία δύσκολη διαδικασία, κατά την οποία και εμείς οι ενήλικοι σταματάμε κάθε τόσο, σκεφτόμαστε, ξαναδιαβάζουμε αυτά που έχουμε γράψει, βρίσκουμε λάθη και τα διορθώνουμε. Ειδικά, όποτε διορθώνεις το κείμενό σου, πρέπει να εξηγείς τι ακριβώς δεν σου αρέσει, πώς το κατάλαβες και τι κάνεις για να το βελτιώσεις. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να φοβάσαι να σε δουν τα παιδιά να κάνεις λάθη. Τα παιδιά πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι τα λάθη και οι διορθώσεις είναι αναπόφευκτες στο γράψιμο και ο καλύτερος τρόπος για να το καταλάβουν αυτό είναι να σε δουν να κάνεις λάθη και να τα διορθώνεις.

4ο βήμα: Απομνημόνευση της στρατηγικής

Αρχική

Σχόλια