Πώς διδάσκουμε τον γραπτό λόγο;


Η διδασκαλία του γραπτού λόγου είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκη. Είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, ακόμα και χώρες που θεωρείται ότι έχουν πετυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα. Οι λόγοι είναι πολλοί: δε διατίθεται χρόνος για τη συστηματική διδασκαλία του, το γράψιμο είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκο και απαιτείται από τον μαθητή να αποκτήσει πάρα πολλές ξεχωριστές δεξιότητες, καθώς και να έχει πολλές γνώσεις κ.ά. Στην παρούσα ανάρτηση θα παρουσιάσω έναν τρόπο διδασκαλίας ο οποίος έχει αρκετή εμπειρική επιβεβαίωση, ειδικά σε μαθητές με δυσκολίες.

Στα ελληνικά ονομάζεται «Μοντέλο Ανάπτυξης Στρατηγικών Αυτο-ρύθμισης» ή «Αυτο-ρυθμιζόμενη Ανάπτυξη Στρατηγικών» (ΑΡΑΣ) (Self-Regulated Strategy Development στα Αγγλικά). Με το συγκεκριμένο μοντέλο μπορείς να διδάξεις ποικίλα κειμενικά είδη. Εγώ θα επιχειρήσω να το εξηγήσω παρουσιάζοντας μια πιθανή διδασκαλία περίληψης. H συγκεκριμένη μέθοδος μπορεί να εφαρμοστεί για τη διδασκαλία και άλλων στρατηγικών πέρα από το γράψιμο.

Η μέθοδος αποτελείται από έξι βήματα. Κάθε βήμα το παρουσιάζω σε διαφορετική ανάρτηση. Έτσι, πατώντας παρακάτω κάθε σύνδεσμο, θα βρείτε την αντίστοιχη ανάλυση. Στο τέλος κάθε κειμένου μπορείτε να πάτε στο επόμενο βήμα.

α) Ανάπτυξη και ενεργοποίηση της βασικής γνώσης

β) Συζήτηση της στρατηγικής

γ) Παραδειγματική παρουσίαση της στρατηγικής

δ) Απομνημόνευση της στρατηγικής

ε) Υποστήριξη

στ) Ανεξάρτητη επιτέλεση

Βιβλιογραφία

Reid, R. C., Lienemann, T. O., & Hagaman, J. L. (2013). Strategy Instruction for Students with Learning Disabilities (2nd ed.). Guilford Press.

Σχόλια