Διανοητική ταπεινοφροσύνη


Στο συγκεκριμένο άρθρο οι ερευνητές πιστεύουν ότι η διανοητική ταπεινοφροσύνη μπορεί να μειώσει τη σημερινή πόλωση που υπάρχει στον δημόσιο λόγο. Ορίζουν τη διανοητική ταπεινοφροσύνη ως μια μεταγνωστική ικανότητα που έχει δύο κεντρικά στοιχεία: 

  1. την αναγνώριση των ορίων της γνώσης μας και 

  2. την επίγνωση ότι μπορεί να υποπίπτουμε σε λάθη.

Τα άτομα δηλαδή που έχουν αυξημένη διανοητική ταπεινοφροσύνη θεωρούν ότι δεν τα ξέρουν όλα και ότι είναι πιθανό κάποιες απόψεις τους να είναι λανθασμένες. 

Η έρευνα δείχνει ότι η διανοητική ταπεινοφροσύνη μάλλον μειώνει την πόλωση και τις ακρότητες. Δυστυχώς όμως οι έρευνες αυτές είναι έρευνες συσχέτισης. Επομένως, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν υπάρχει αιτιώδης σχέση. Δεν ξέρουμε δηλαδή στα σίγουρα ότι αν αυξήσεις τη διανοητική ταπεινοφροσύνη αυτό θα οδηγήσει και σε μείωση της πόλωσης.

Αν και υπάρχει αυτή η αβεβαιότητα, κάποιες έρευνες δείχνουν με ποιους τρόπους μπορείς να αυξήσεις προσωρινά τη διανοητική ταπεινοφροσύνη. Δύο είναι οι πιο πρόσφοροι τρόποι:

Α) Ο πρώτος επιχειρεί να την αυξήσει σε σένα. Ο στόχος αυτής της μεθόδου είναι να αποστασιοποιηθείς από τα γεγονότα. Είναι ιδανικός όταν είσαι μόνος σου και στοχάζεσαι πάνω σε κάτι που έχεις διαβάσει ή έχεις ακούσει. Για να το πετύχεις πρέπει, όταν σκέφτεσαι, να μη χρησιμοποιείς προσωπικές αντωνυμίες αλλά να χρησιμοποιείς το όνομά σου. Δηλαδή αντί να λες «Εγώ πιστεύω ότι…» να ξεκινάς με το όνομά σου και να λες «Ο Γιάννης πιστεύει ότι…». Με αυτό τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες να παραδεχτείς και να διορθώσεις πιθανά λάθη σου.

Β) Ο δεύτερος επιχειρεί να αυξήσει τη διανοητική ταπεινοφροσύνη στον συνομιλητή σου. Του ζητάς να σου περιγράψει αναλυτικά πώς μπορεί να εφαρμοστεί η πρότασή του. Να εξηγήσει δηλαδή με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες τον τρόπο υλοποίησης της ιδέας του και όχι να σου πει τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι η ιδέα του είναι σωστή. Έτσι, πιθανότατα θα δει ότι στην πραγματικότητα δε γνωρίζει και τόσα πολλά πράγματα, θα γίνει πιο ανεκτικός, θα αποκτήσει έναν πιο εποικοδομητικό ρολό στη συζήτηση. Αν, αντιθέτως, του ζητήσεις να σου εξηγήσει για ποιον λόγο πιστεύει ότι η πρόταση του είναι σωστή, πετυχαίνεις ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα.

Σχόλια