Ναι, αλλά, κύριε, στο γυμνάσιο τα ζητούν παπαγαλία… (V)

Το τελευταίο απόσπασμα από τον οδηγό μελέτης του Harvard αναφέρεται στο τρίτο αναγνωστικό στάδιο (για τα στάδια βλέπε εδώ). Αποτελεί ίσως το πιο παραμελημένο και συνάμα το πιο δύσκολα εφαρμόσιμο τμήμα του οδηγού για την ελληνική σχολική πραγματικότητα. Πάραυτα, για μένα είναι το πιο ουσιώδες, καθότι είναι αυτό που κατεξοχήν ταυτίζεται με την ενεργοποίηση του μαθητή. Τούτο συμβαίνει επειδή αναγκάζει το παιδί να μην αντιμετωπίζει τα προηγούμενα μαθήματα σαν ανύπαρκτα, αλλά να βλέπει τη συνολική εικόνα, καθώς και τις πιθανές διεπιστημονικές – διαθεματικές συσχετίσεις.


5. Γενικό πλαίσιο: Αφού τελειώσεις το διάβασμα, συσχέτισέ το με ό,τι ξέρεις.

•Πότε έχει γραφτεί ή πού έχει εκδοθεί; Αυτοί οι παράγοντες αλλάζουν ή επηρεάζουν τη γνώμη σου γύρω από το κείμενο;
•Δες το επίσης μέσα από τους φακούς της δικής σου εμπειρίας. Η κατανόηση των λέξεων της σελίδας και της σημασίας τους διαμορφώνεται πάντα από αυτά που σου έμαθαν να πιστεύεις και να θεωρείς σημαντικά ζώντας σε ένα συγκεκριμένο χρόνο και χώρο.


6. Παραλληλισμός και Αντίθεση: Ταίριαξε αυτό το κείμενο σε ένα συνεχή διάλογο.

•Σε ποιο σημείο του τριμήνου σού ανατέθηκε αυτό το κείμενο; Για ποιο λόγο;
•Τι προσφέρει στις κύριες ιδέες και στα θέματα των μαθημάτων σου;
•Πώς παραβάλλονται ή αντιτίθενται οι ιδέες που παρουσιάζονται στα κείμενα με αυτά που ήξερες από πριν; Συνεχίζει μια τάση, αλλάζει κατεύθυνση ή επεκτείνει το κεντρικό σημείο των προηγούμενων αναγνωσμάτων;
•Πώς άλλαξε η σκέψη σου από αυτή την ανάγνωση ή πώς επηρεάστηκε η αντίδρασή σου στα προβλήματα και στα θέματα του μαθήματος;


Σχόλια