Πρότυπα σχολεία. Αξίζουν;


Κάνουν τη διαφορά; Πιθανότατα αυτό είναι πιο σημαντικό ερώτημα για τα πρότυπα σχολεία. Είναι δεδομένο ότι οι επιδόσεις των μαθητών τους θα είναι υψηλότερες από τις επιδόσεις των μαθητών των υπόλοιπων δημόσιων σχολείων. Αυτό όμως από μόνο του δεν αρκεί για να χαρακτηρίσεις πετυχημένο τον θεσμό. Θα τον χαρακτηρίσεις πετυχημένο μόνο αν τα συγκεκριμένα σχολεία επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών. Τι σημαίνει όμως αυτό; 

Σκεφτείτε το εξής: αξιολογούμε όλους τους μαθητές στην ΣΤ' Δημοτικού. Κάποιοι με υψηλές επιδόσεις πηγαίνουν σε πρότυπα σχολεία, αλλά κάποιοι άλλοι, που έχουν εξίσου υψηλές επιδόσεις, επιλέγουν να πάνε στα δημόσια. Αξιολογούμε πάλι τους μαθητές μερικά χρόνια μετά. Αν στα πρότυπα σχολεία γίνεται καλή δουλειά, τότε περιμένεις ότι οι μαθητές τους θα έχουν πλέον υψηλότερη επίδοση από τους μαθητές που παρέμειναν στα δημόσια, αλλά ήταν το ίδιο καλοί με αυτούς στην ΣΤ΄. Αν είναι αποτυχημένος τότε δε θα υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα στις δύο ομάδες μαθητών. Οι άριστοι μαθητές της ΣΤ΄ θα έχουν μερικά χρόνια αργότερα τις ίδιες επιδόσεις είτε φοιτούν σε πρότυπα σχολεία είτε όχι.

Δε γνωρίζω να υπάρχει παρόμοια έρευνα στην Ελλάδα. Υπάρχει όμως για το εκπαιδευτικό σύστημα της Αγγλίας. Στην Αγγλία έχουν ένα αντίστοιχο σχολείο με το πρότυπο, το grammar school. Και εκεί, όπως κι εδώ, η επιλογή των μαθητών γίνεται στο τέλος του Δημοτικού μέσω εξετάσεων. 

Οι ερευνητές, λοιπόν, εξέτασαν τις επιδόσεις μαθητών που πάνε στα δημόσια σχολεία, στα grammar schools και στα ιδιωτικά. Αναφέρουν ότι δε γνωρίζουν να έχει γίνει αντίστοιχη έρευνα στο πρόσφατο παρελθόν που να δημοσιεύτηκε σε περιοδικό με κριτές. Γνώριζαν ήδη ότι ο μέσος όρος των επιδόσεων στα ιδιωτικά και στα grammar schools είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο των δημόσιων. Έψαξαν να δουν αν αυτή η διαφορά στην επίδοση οφείλεται αποκλειστικά στο ότι τα ιδιωτικά και τα grammar schools επιλέγουν τους καλύτερους μαθητές ή επειδή αυτοί οι δύο τύποι σχολείων τελικά διδάσκουν καλύτερα από τα δημόσια.

Βρήκαν ότι ουσιαστικά η επίδραση και των δύο τύπων σχολείων, ιδιωτικών και grammar schools, είναι απειροελάχιστη. Οι μαθητές τους έχουν υψηλότερες επιδόσεις λόγω των δικών τους ατομικών χαρακτηριστικών και τα ίδια τα σχολεία δεν προσφέρουν κάτι. Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν καλά ιδιωτικά ή καλά grammar schools. Προφανώς και υπάρχουν. Υπάρχουν όμως εξίσου καλά δημόσια των οποίων η δουλειά δε φαίνεται, καθώς σε αυτά φοιτούν πολύ λιγότεροι μαθητές με υψηλή επίδοση. Η επίδοση όμως αυτών των μαθητών δε διαφέρει από την επίδοση των μαθητών των ιδιωτικών και των grammar schools.

Βεβαίως, όπως κάθε έρευνα, έτσι και αυτή έχει τους περιορισμούς τους. Ο βασικότερος είναι ότι αφορά τα σχολεία της Αγγλίας και όχι της Ελλάδας. Ωστόσο, προσφέρει κάποια εμπειρικά δεδομένα με βάση τα οποία είναι δυνατόν να κρίνουμε καλύτερα το αν έχουμε ανάγκη ως χώρα τον συγκεκριμένο τύπο σχολείου. Τα grammar schools υπάρχουν στην Αγγλία εδώ και πάρα πολλά χρόνια και από ό,τι φαίνεται δεν έχουν βρει τον τρόπο να βοηθούν τους άριστους μαθητές. Εμείς τον έχουμε βρει;

ΥΓ

Θα τελείωνα την ανάρτηση στην προηγούμενη παράγραφο. Δυστυχώς όμως για κάποιους είναι πολύ πιο εύκολο να μιλάνε κομματικά για την εκπαίδευση παρά επιστημονικά. Είναι πολύ εύκολο να γράφεις με βάση την εμπειρία σου και την ιδεολογία σου. Απλώς αναδιατυπώνεις αυτά που λένε οι γύρω σου και εισπράττεις άφθονα χειροκροτήματα. Η παραπάνω έρευνα δεν ευνοεί κάποια συγκεκριμένη κομματική παράταξη. Μπορεί να φαίνεται ότι τάσσεται υπέρ της αριστεράς. Μπορείς όμως άνετα να είσαι δεξιός και να σκεφτείς ότι δεν αρκεί απλώς να ιδρύσεις αυτά τα σχολεία· πρέπει να εξασφαλίσεις ότι θα πραγματοποιήσουν αυτό που έχεις κατά νου. Και ότι η επιστήμη τελικά είναι αυτή που θα σου πει αν κάτι δουλεύει ή όχι, και όχι η ιδεολογία σου. Αρκεί να βάλεις την επιστήμη πάνω από την ιδεολογία σου και να μη φοβάσαι ακόμα και να αλλάξεις ιδεολογία αν βλέπεις ότι τα δεδομένα δε συμφωνούν με αυτή. Στην τελική, υποτίθεται ότι όλους μάς ενδιαφέρει η αλήθεια.

Σχόλια

Ο χρήστης ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΩΤΑΚΗΣ είπε…
Η μόνη γυναίκα που πήρε το βραβείο fields μαθηματικών πριν λίγα χρόνια αντίστοιχο του Νobel για νεώτερους τέλειωσε στο Ιραν! ένα πρότυπο σχολείο που το είχε ιδρύσει ο Σάχης και το διατήρησαν οι μουλάδες του Χομεινί, αντίθετα από τους εδώ μουλάδες της ΟΛΜΕ που ακούνε πρότυπο και τους πιάνει σύγκρυο, όπως ένας πρόεδρος της ΟΛΜΕ που πριν λίγα χρόνια οδήγησε δε διασπαση την ΕΛΜΕ προτύπων από την ΟΛΜΕ λέγοντας την ιστορική φραση "κακώς υπάρχετε". Μετά εξαρτύγρωσε στις εκλογές της θητεία του ως πρόεδρος της ΟΛΜΕ ως υποψήφιος βουλευτής όπου ο λαός τον κατέστησε μελανότερο του επιθέτου του. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να φιαχτεί και πρότυπο σε κάθε μικρό νομό για να ρουφήξει την πλειοψηφία των ικανών (μετρον άριστον) και να αφήσει στα άλλα σχολεία αποκλειστικά μετριότητες όπως ατυχώς προσπαθεί η παρούσα κυβέρνηση και μάλιστα δωρεάν καθώς δεν δίνει ούτε σε πρότυπα ούτε σε πειραματικά ούτε λεπτό του ευρώ παραπάνω για εξοπλισμό μια και τα δεύτερα εκπαιδευουν και φοιτητές.
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Βραβεία έχουν πάρει άνθρωποι που φοίτησαν σε σχολεία δημόσια, ιδιωτικά ή πρότυπα. Δεν μπορούμε να κρίνουμε με βάση αυτό το κριτήριο ποιοι τύποι σχολείων αξίζουν. Η έρευνα που παρουσιάζω προτείνει μία πολύ καλύτερη μεθοδολογία με την οποία μπορείς να συγκρίνεις την ποιότητα των σχολείων.
Ο χρήστης Σωτήρης Κελάμης είπε…
Αν δεν κάνω λάθος αυτό που έχει προκύψει από έρευνες σαν ο παράγοντας με την μεγαλύτερη επίδραση στη σχολική επιτυχία ενός παιδιού είναι το κοινωνικό του κεφάλαιο, το επίπεδο δηλαδή των γονιών του.
Ο χρήστης ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΩΤΑΚΗΣ είπε…
Το debate στην Αγγλία καλά κρατεί. Υπάρχουν δεκάδες έρευνες με αλληλοαντικρουόμενα αποτελέσματα την τελευταία εικοσαετία. Το να απομονώνεις μία χωρίς να αναφέρεις τις άλλες που δίνουν προβάδισμα σε κατηγορίες σχολείων είναι αποκλειστικά ελληνικό παιδαγωγικό χαρακτηριστικό. Το θέμα ακόμα και στην Αγγλία είναι ανοιχτό μέτωπο έρευνας. Καλό θα είναι να μην παρουσιάζεται μονόπλευρα.
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Όποιος θέλει παραπάνω στοιχεία μπορεί να κάτσει να μελετήσει το θέμα. Η συγκεκριμένη πάντως έρευνα είναι πρόσφατη και οι ίδιοι ερευνητές αναφέρουν ότι δεν έχουν βρει άλλη πρόσφατη έρευνα σε περιοδικό με κριτές. Επομένως, δεν έχω απομονώσει μόνο μία έρευνα. Έτσι κι αλλιώς αναφέρουν πράγματα που είναι γνωστά κι από άλλες έρευνες τελείως διαφορετικές. Το σχολείο παίζει μικρό ρόλο στην επίδοση του μαθητή. Και όπως αναφέρω τα δεδομένα αυτά δε σημαίνει ότι ισχύουν και για την Ελλάδα. Δείχνουν όμως ότι τα πρότυπα σχολεία μπορεί και να μην είναι έτσι όπως παρουσιάζονται και από τη μία πλευρά και από την άλλη.
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Σωτήρη Κελάμη, η έρευνα δείχνει ότι πολύ μεγαλύτερη επίδραση από το σχολείο και τον εκπαιδευτικό στην επίδοση του μαθητή ασκούν άλλοι παράγοντες. Ένας από αυτούς είναι και οι γονείς αλλά δεν είναι ο μόνος παράγοντας.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Εξαιρετικά ενδιαφέρον το βασικό αποτέλεσμα της έρευνας που δείχνει ότι οι αυξημένες επιδόσεις στους μαθητές σχετίζονται κυρίως με τα γενετικά χαρακτηριστικά τους (ευφυία, αντιληπτική ικανότητα) που κληρονομούν από τους γονείς τους. Δηλαδή, πολύ μεγαλύτερη επίπτωση έχει η μορφωτική κατάσταση των γονέων, παρά η κοινωνικοοικονομική κατάσταση τους.
Ο χρήστης Γιάννης Μαργιούλας είπε…
Το βασικό ζήτημα με τα "πρότυπα" σχολεία αφορά την ίδια την αρχή της σύστασής τους. Δηλαδή την τεκμηριωμένη απάντηση στο ερώτημα : "Σε ποια παιδαγωγική ή κοινωνική αρχή θεμελιώνεται η άποψη ότι οι προικισμένοι μαθητές (ή έστω ορισμένοι από αυτούς) θα πρέπει να εκπαιδεύονται χωριστά από τους υπόλοιπους;". Και - για να προεκτείνω - αν η απάντηση είναι καταφατική και η τεκμηρίωση επαρκής, τότε τι μπορεί να εμποδίσει την περαιτέρω αναδιοργάνωση της εκπαίδευσης σε διαφοροποιημένες ομάδες μαθητών ανάλογα με τις επιδόσεις; Δηλαδή τμήματα "αρίστων", τάξεις "προχωρημένων", γκρουπ "χαρισματικών" κλπ;