Ορμώμενος από κάποια σχόλια για τα Χαρούμενα Μαθηματικά καταθέτω τις παρακάτω σκέψεις σαν ερεθίσματα για περαιτέρω προβληματισμό:
Α) Για να μπεις στο διδασκαλείο, αλλά και σε αρκετά μεταπτυχιακά προγράμματα, πρέπει να πρωτεύσεις σε εισαγωγικές εξετάσεις. Η απορία μου είναι απλή. Ποιοι έχουν περισσότερη ανάγκη την επιμόρφωση; Αυτοί που πέρασαν ή αυτοί που κόπηκαν στις εξετάσεις;
Β) Στην πράξη όσοι έχουν αρκετά τυπικά προσόντα (διδασκαλείο, μεταπτυχιακά, διδακτορικό) αποζητούν θέσεις μακριά από την τάξη, όπως διευθυντές, σύμβουλοι ή προϊστάμενοι. Επιμορφωνόμαστε για να απομακρυνθούμε από την καρδιά του επαγγέλματός μας;
Γ) Γιατί το ΥΠΕΠΘ δεν εκδίδει βιβλία τα οποία να αποστέλλονται δωρεάν σε όλα τα σχολεία σχετικά με φλέγοντα παιδαγωγικά – διδακτικά θέματα, όπως τρόπους διαμόρφωσης του μαθήματος ούτως ώστε να ενσωματωθούν στο μάθημα οι αλλοδαποί μαθητές ή οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες; Το κόστος δεν είναι υπερβολικό αλλά η συμβολή τους στην επιμόρφωση μπορεί να είναι ανεκτίμητη.
Δ) Για να επιτευχθεί η πολυδιαφημιζόμενη αυτοεπιμόρφωση, πρέπει να καταβληθούν χρήματα από την τσέπη του εκπαιδευτικού. Αντίθετα, αυτός που επιλέγει να μην αυτοεπιμορφωθεί στην ουσία εξοικονομεί χρήματα. Μήπως είμαστε το μόνο επάγγελμα που το να είσαι καλός συνεπάγεται να χάνεις χρήματα;
Σχόλια
Οδυσσέα, βάζεις ωραία θέματα στο μπλογκοτράπεζο και με φτιάχνεις!
Λοιπόν. Οι απόψεις μου ξεκινούν από τη διαπίστωση ότι ένα μεγάλο ποσοστό συναδέλφων, ΔΕΝ θέλουν να γίνει καλύτερη η δουλειά τους. Στην ουσία ΔΕΝ θέλουν να επιμορφωθούν.
Μιλάμε και για ανθρώπους που, οπως λες, "έχουν αρκετά τυπικά προσόντα [...] και αποζητούν θέσεις μακριά από την τάξη, όπως διευθυντές, σύμβουλοι ή προϊστάμενοι.
Η πιθανή λύση που βλέπω εγώ, είναι οι επιμορφώσεις να ΜΗΝ μετρούν ως κάτι "συν" σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης.
Ούτε οι "κυνηγοί χαρτιών" θα συμμαζεύονται σε αυτές κατεβάζοντας το επίπεδο χιλιόμετρα κάτω, ούτε και όσοι πραγματικά νοιάζονται να επιμορφωθούν θα συναντούν προβλήματα προτεραιότητας ("Για να μπεις στο διδασκαλείο, αλλά και σε αρκετά μεταπτυχιακά προγράμματα, πρέπει να πρωτεύσεις σε εισαγωγικές εξετάσεις")
Και το καλύτερο, για το τέλος.
Ούτε να πληρώνεσαι για τις επιμορφώσεις, ούτε να πληρώνεις.
Να κοπιάζεις για να μάθεις.
Έτσι απλά.
Με την ίδια λογική που καθημερινά το ίδιο ζητάμε από τους μαθητές μας...
Πιστεύω πάντως πως ένα ακόμα μεγάλο ποσοστό περιλαμβάνει αυτούς που δεν κατανοούν ότι οι δουλειά μας είναι καταρχήν επιστημονική. Επομένως συνεπάγεται βελτίωση, που στην πράξη σημαίνει αλλαγή των διδακτικών συνηθειών μας. Έχω βαρεθεί να βλέπω ανθρώπους να δουλεύουν με ένα συγκεκριμένο τρόπο επί χρόνια και να μην αλλάζουν όχι επειδή βαριούνται, άλλη κατηγορία αυτοί, αλλά επειδή δεν καταλαβαίνουν ότι υπάρχει εξέλιξη στο επάγγελμά μας.
Χρυσόστομε , δεν είμαι σίγουρος ότι οι εκπ/κοι ΔΕΝ θέλουν να γίνει καλύτερα η δουλειά τους. Ισως να μην ξέρουν τον τρόπο(εδώ ανήκω κι εγώ...) , ίσως να έχουν δοκιμάσει και να 'χουν απογοητευτεί , ίσως να μην έχουν χρόνο να διαθέσουν , ίσως να χρειάζονται και τη σωστή υποστήριξη που δεν υπάρχει κλπ.
Θα είχε ενδιαφέρον μια έρευνα για το αν "πιάνουν τόπο" τα χρήματα που δαπανώνται για τις εκπαιδευτικές άδειες.
Όχι για το αν ολοκληρώνει ο χρήστης μιας τέτοιας άδειας τις σπουδές του (είναι κι αυτό ένα θέμα), αλλά για τις ποιοτικές αλλαγές στην εκπ/κή διαδικασία. Τελικά τα παιδιά εισπράττουν κάτι;