Ένας ωραίος τρόπος για να παραδώσεις το επόμενο μάθημα στην Ιστορία είναι να δώσεις στους μαθητές το κείμενο της επόμενης ενότητας έχοντας ανακατέψει προηγουμένως τις παραγράφους. Τα παιδιά πρέπει να βρουν τη σωστή σειρά. Για να γίνει πιο εύκολη η άσκηση μπορούμε να τους επιτρέψουμε να κόψουν τις παραγράφους, ώστε να τις ανακατεύουν πιο εύκολα.
Στην τάξη μου (εδώ θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη μέθοδο) βάζω τους μαθητές να δουλέψουν αρχικά μόνοι τους και στη συνέχεια να συνεργαστούν με το διπλανό τους συγκρίνοντας τις δουλειές τους. Ακολουθεί μια συζήτηση με όλη την τάξη στην οποία οι μαθητές παρουσιάζουν τις απόψεις τους αιτιολογώντας τες. Καλό είναι όταν ένας μαθητής εκφράζει κάποια αντίθετη άποψη να αναφέρει πρώτα την άποψη του συμμαθητή του, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι την κατάλαβε.
Φυσικά, όλη η δουλειά γίνεται για να αιτιολογήσουν οι μαθητές τις απόψεις τους. Συνήθως προτείνουν κάποιον κειμενικό δείκτη ή προβλέπουν ποια πρέπει να είναι κατά τη γνώμη τους η συνέχεια, με βάση αυτά που γράφει η προηγούμενη παράγραφος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εντοπισμός της πρώτης παραγράφου, αφού οι μαθητές ουσιαστικά καλούνται να βρουν τον πρόλογο του κειμένου.
Αναρωτιέστε πώς θα φτιάξετε το αρχικό κείμενο; Δυστυχώς, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει τα βιβλία σε pdf και δεν μπορείς να τα επεξεργαστείς. Ευτυχώς, όμως, εδώ (ας είναι καλά ο Σωτήρης) βρίσκεις τα σχολικά βιβλία σε αρχεία του Word και έτσι μπορείς να τα επεξεργαστείς πολύ εύκολα.
Στην τάξη μου (εδώ θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη μέθοδο) βάζω τους μαθητές να δουλέψουν αρχικά μόνοι τους και στη συνέχεια να συνεργαστούν με το διπλανό τους συγκρίνοντας τις δουλειές τους. Ακολουθεί μια συζήτηση με όλη την τάξη στην οποία οι μαθητές παρουσιάζουν τις απόψεις τους αιτιολογώντας τες. Καλό είναι όταν ένας μαθητής εκφράζει κάποια αντίθετη άποψη να αναφέρει πρώτα την άποψη του συμμαθητή του, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι την κατάλαβε.
Φυσικά, όλη η δουλειά γίνεται για να αιτιολογήσουν οι μαθητές τις απόψεις τους. Συνήθως προτείνουν κάποιον κειμενικό δείκτη ή προβλέπουν ποια πρέπει να είναι κατά τη γνώμη τους η συνέχεια, με βάση αυτά που γράφει η προηγούμενη παράγραφος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εντοπισμός της πρώτης παραγράφου, αφού οι μαθητές ουσιαστικά καλούνται να βρουν τον πρόλογο του κειμένου.
Αναρωτιέστε πώς θα φτιάξετε το αρχικό κείμενο; Δυστυχώς, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει τα βιβλία σε pdf και δεν μπορείς να τα επεξεργαστείς. Ευτυχώς, όμως, εδώ (ας είναι καλά ο Σωτήρης) βρίσκεις τα σχολικά βιβλία σε αρχεία του Word και έτσι μπορείς να τα επεξεργαστείς πολύ εύκολα.
Σχόλια
Επίσης, το θέμα δεν είναι να απαντήσει όλη η τάξη σωστά αλλά η συζήτηση που θα δημιουργηθεί, τα επιχειρήματα που θα ακουστούν και το αν τελικά οι μαθητές έμαθαν μέσα από τα λάθη τους. Σιγά σιγά και με υπομονή βελτίωση θα υπάρξει.
Είναι
1. δωρεάν και νόμιμο
2. δε χρειάζεται καν να εγκαταστήσεις κάποιο πρόγραμμα (αρκεί να είσαι online).
3. δεν είναι υποχρεωτική η εγγραφή
Για να βρεις εύκολα ένα κείμενο σε doc ή html μπορείς να κάνεις εύκολα αναζήτηση με "εισαγωγικά".
Μόλις τώρα έκανα αναζήτηση από το βιβλίο ιστορίας της Ε' Δημοτικού. Πήρα ένα τυχαίο απόσπασμα: "Αυτοί όμως συχνά δημιουργούσαν προβλήματα στην" και το βρήκα και σε doc (από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) και σε html (από τον ΟΕΔΒ).
Το μυστικό είναι: συνεχόμενο κείμενο εντός εισαγωγικών.
Ευτυχώς στο διαδίκτυο βρίσκεις τα πάντα.
τώρα αξιώθηκα να σου απαντήσω. Καλή είναι η μέθοδος. Βέβαια προαπαιτεί να γνωρίζουν κάποια πράγματα τα παιδιά για τους κειμενικούς δείκτες και τη δομή των κειμένων. Τώρα δεν ξέρω τι έχεις να πεις για το σχόλιο της γυριστρούλας. Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί στη Δευτεροβάθμια.