Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος που ακολουθεί: «…όσο η επικοινωνία […] πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη, μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί».
Μονάδες 10
Ένα από τα θέματα της Γλώσσας των εισαγωγικών εξετάσεων του 2013.
Και μια ενδεικτική απάντηση από την ΟΕΦΕ:
Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα προκάλεσαν μια πρωτόγνωρη επανάσταση στον τομέα της επικοινωνίας, γι' αυτό και τα εμπιστεύονται εκατομμύρια χρήστες. Ωστόσο πρόκειται για ψευδαίσθηση επικοινωνίας, η οποία αδυνατεί να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις στις αναζητήσεις του σύγχρονου ανθρώπου, που σήμερα περισσότερο από ποτέ έχει ανάγκη το συνάνθρωπο. Είναι βέβαια θελκτικά και μαγευτικά τα ηλεκτρονικά μέσα με τις απεριόριστες δυνατότητες και τις ωφέλιμες υπηρεσίες, αλλά δεν παύουν να είναι μηχανήματα και στη χρήση τους ο άνθρωπος θυσιάζει πολύτιμο ελεύθερο χρόνο. Και κυρίως θυσιάζει την άμεση επαφή, την κατά πρόσωπο επικοινωνία με το συνάνθρωπο. Το δυστύχημα λοιπόν είναι πως το τελειότερο μέσο που δημιούργησε, για να έρθει σε στενότερη επαφή με το συνάνθρωπο, απειλεί να τον υποκαταστήσει. Γι' αυτό είναι ανάγκη ο άνθρωπος να κατανοήσει ότι την πραγματική επικοινωνία θα τη βρει ενισχύοντας τη συλλογική του συνείδηση και απλώνοντας το χέρι στο συνάνθρωπο.
Το κοιτάζω από δω, το κοιτάζω από κει... δεν μπορώ να καταλάβω πώς να το δω αλλιώς, να βρω κάτι θετικό. Τι να πω; Πως μου θυμίζει τις ανοησίες που γράφαμε στο σχολείο; Αφού ίδιο είναι! Κρίμα, γιατί έλπιζα ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα... Μα ακόμα με τον Παπανούτσο περνάνε τις ώρες τους τα παιδιά; Ειλικρινά τα λυπάμαι...
Τι να πεις για την τεχνοφοβία... αυξήθηκε η μοναξιά... αλήθεια; Και πώς το μέτρησαν αυτό; Με το μοναξιόμετρο; Δηλαδή τόσος κόσμος ο οποίος με το διαδίκτυο έχει γνωρίσει και έχει αναπτύξει σχέσεις ουσιαστικές με ανθρώπους που παλιότερα ούτε που φανταζόταν ότι υπήρχαν ούτε είχε τη δυνατότητα να τους γνωρίσει είναι ανόητος;
Ο μαθητής που θα απαντήσει σωστά σε αυτό το θέμα αξίζει να μπει στο πανεπιστήμιο; Ποιος καθηγητής θα τον ήθελε δίπλα του; Οι συγκεκριμένοι μαθητές θα μπουν και σε τεχνολογικά ιδρύματα; Στο ΜΙΤ μήπως;
Τέλμα... ατελείωτο πνευματικό τέλμα...
Όλοι πάντως ενδιαφέρονται για την ομαλή διεξαγωγή των εισαγωγικών εξετάσεων. Για τις ανοησίες που μαθαίνουν τα παιδιά μας προκειμένου να μπουν δεν ενδιαφέρεται κανένας...
Ένα από τα θέματα της Γλώσσας των εισαγωγικών εξετάσεων του 2013.
Και μια ενδεικτική απάντηση από την ΟΕΦΕ:
Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα προκάλεσαν μια πρωτόγνωρη επανάσταση στον τομέα της επικοινωνίας, γι' αυτό και τα εμπιστεύονται εκατομμύρια χρήστες. Ωστόσο πρόκειται για ψευδαίσθηση επικοινωνίας, η οποία αδυνατεί να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις στις αναζητήσεις του σύγχρονου ανθρώπου, που σήμερα περισσότερο από ποτέ έχει ανάγκη το συνάνθρωπο. Είναι βέβαια θελκτικά και μαγευτικά τα ηλεκτρονικά μέσα με τις απεριόριστες δυνατότητες και τις ωφέλιμες υπηρεσίες, αλλά δεν παύουν να είναι μηχανήματα και στη χρήση τους ο άνθρωπος θυσιάζει πολύτιμο ελεύθερο χρόνο. Και κυρίως θυσιάζει την άμεση επαφή, την κατά πρόσωπο επικοινωνία με το συνάνθρωπο. Το δυστύχημα λοιπόν είναι πως το τελειότερο μέσο που δημιούργησε, για να έρθει σε στενότερη επαφή με το συνάνθρωπο, απειλεί να τον υποκαταστήσει. Γι' αυτό είναι ανάγκη ο άνθρωπος να κατανοήσει ότι την πραγματική επικοινωνία θα τη βρει ενισχύοντας τη συλλογική του συνείδηση και απλώνοντας το χέρι στο συνάνθρωπο.
Το κοιτάζω από δω, το κοιτάζω από κει... δεν μπορώ να καταλάβω πώς να το δω αλλιώς, να βρω κάτι θετικό. Τι να πω; Πως μου θυμίζει τις ανοησίες που γράφαμε στο σχολείο; Αφού ίδιο είναι! Κρίμα, γιατί έλπιζα ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα... Μα ακόμα με τον Παπανούτσο περνάνε τις ώρες τους τα παιδιά; Ειλικρινά τα λυπάμαι...
Τι να πεις για την τεχνοφοβία... αυξήθηκε η μοναξιά... αλήθεια; Και πώς το μέτρησαν αυτό; Με το μοναξιόμετρο; Δηλαδή τόσος κόσμος ο οποίος με το διαδίκτυο έχει γνωρίσει και έχει αναπτύξει σχέσεις ουσιαστικές με ανθρώπους που παλιότερα ούτε που φανταζόταν ότι υπήρχαν ούτε είχε τη δυνατότητα να τους γνωρίσει είναι ανόητος;
Ο μαθητής που θα απαντήσει σωστά σε αυτό το θέμα αξίζει να μπει στο πανεπιστήμιο; Ποιος καθηγητής θα τον ήθελε δίπλα του; Οι συγκεκριμένοι μαθητές θα μπουν και σε τεχνολογικά ιδρύματα; Στο ΜΙΤ μήπως;
Τέλμα... ατελείωτο πνευματικό τέλμα...
Όλοι πάντως ενδιαφέρονται για την ομαλή διεξαγωγή των εισαγωγικών εξετάσεων. Για τις ανοησίες που μαθαίνουν τα παιδιά μας προκειμένου να μπουν δεν ενδιαφέρεται κανένας...
Σχόλια