Εδώ και δυο μήνες είχα αναγγείλει πως θα πραγματοποιήσω μια διδασκαλία με τη μέθοδο της ιστοεξερεύνησης με δύο τμήματα της ΣΤ΄ τάξης στα πλαίσια του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Σήμερα παρουσιάζω τις δουλειές των παιδιών του ενός τμήματος. Πραγματοποιήθηκαν με το Libre Impress, το αντίστοιχο Powerpoint που βρίσκεις στο Ubuntu. Δε χρησιμοποίησα το Animoto, όπως αναφέρεται στην ιστοεξερεύνηση, μιας και οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν επέτρεπαν την πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Σκόρπιες παρατηρήσεις:
Α) Οι ιστοσελίδες στις οποίες κατεύθυνα τους μαθητές μου περιείχαν δύσκολα κείμενα. Πολλές φορές έπρεπε να εξηγώ σε κάθε ζευγάρι παιδιών αυτονόητα, για μας, πράγματα. Μιας και το κάθε ζευγάρι είχε επιλέξει όποια οργάνωση ήθελε, η διδασκαλία έγινε πολύπλοκη. Βεβαίως, η δυσκολία των κειμένων είχε και τα καλά της. Έμαθαν πράγματα που δεν υπάρχουν σε σχολικά βιβλία. Κατάλαβαν, για παράδειγμα, ότι όταν μια οργάνωση δίνει τραπεζικό λογαριασμό, τότε η χρηματοδότηση πραγματοποιείται από εθελοντές (καταλαβαίνετε νομίζω τι τράβηξα...).
Β) Αποδείχτηκε πάλι πως τα πολυτροπικά κείμενα είναι ευχάριστος τρόπος για να ασκηθούν τα παιδιά στον περιληπτικό λόγο. Ακόμα και ένα πρόγραμμα παρουσιάσεων, σαν το Libre Impress που χρησιμοποιήσαν οι μαθητές μου ή το PowerPoint, μπορούν να αποδειχτούν κατάλληλα διδακτικά εργαλεία αρκεί να εξηγηθεί στα παιδιά ότι στα συγκεκριμένα λογισμικά γράφουμε συνοπτικά. Αν θέλουμε να γράψουμε εκτενή κείμενα υπάρχει ο επεξεργαστής κειμένων…
Γ) Είναι απαραίτητο να διδαχτούν οι μαθητές κάποια στοιχεία σχεδιασμού, λ.χ., να κεντράρουν τα γραφικά στοιχεία, να υπάρχει μια ομοιομορφία στις γραμματοσειρές κ.τ.λ. Αυτή η ανάγκη φυσικά δεν προκύπτει με το Animoto, το πρόγραμμα που χρησιμοποίησα με το άλλο τμήμα.
Δ) Προφανώς, το μέγεθος κάθε εργασίας δεν είναι μεγάλο. Οι μαθητές ασχολήθηκαν περίπου 6 ώρες· μία ώρα τη βδομάδα. Επειδή δίδασκα μόνο 1 ώρα τη βδομάδα σε κάθε τμήμα δεν μπορούσα να αφιερώσω ώρες από τη Γλώσσα, όπως θα έκανα αν ήταν τάξη μου.
Παρακάτω είναι οι δουλειές των παιδιών. Δεν έκανα πολλές διορθώσεις οπότε μην περιμένετε πολλά... ό,τι μπορέσαμε κι ό,τι προλάβαμε κάναμε...
Α) Οι ιστοσελίδες στις οποίες κατεύθυνα τους μαθητές μου περιείχαν δύσκολα κείμενα. Πολλές φορές έπρεπε να εξηγώ σε κάθε ζευγάρι παιδιών αυτονόητα, για μας, πράγματα. Μιας και το κάθε ζευγάρι είχε επιλέξει όποια οργάνωση ήθελε, η διδασκαλία έγινε πολύπλοκη. Βεβαίως, η δυσκολία των κειμένων είχε και τα καλά της. Έμαθαν πράγματα που δεν υπάρχουν σε σχολικά βιβλία. Κατάλαβαν, για παράδειγμα, ότι όταν μια οργάνωση δίνει τραπεζικό λογαριασμό, τότε η χρηματοδότηση πραγματοποιείται από εθελοντές (καταλαβαίνετε νομίζω τι τράβηξα...).
Β) Αποδείχτηκε πάλι πως τα πολυτροπικά κείμενα είναι ευχάριστος τρόπος για να ασκηθούν τα παιδιά στον περιληπτικό λόγο. Ακόμα και ένα πρόγραμμα παρουσιάσεων, σαν το Libre Impress που χρησιμοποιήσαν οι μαθητές μου ή το PowerPoint, μπορούν να αποδειχτούν κατάλληλα διδακτικά εργαλεία αρκεί να εξηγηθεί στα παιδιά ότι στα συγκεκριμένα λογισμικά γράφουμε συνοπτικά. Αν θέλουμε να γράψουμε εκτενή κείμενα υπάρχει ο επεξεργαστής κειμένων…
Γ) Είναι απαραίτητο να διδαχτούν οι μαθητές κάποια στοιχεία σχεδιασμού, λ.χ., να κεντράρουν τα γραφικά στοιχεία, να υπάρχει μια ομοιομορφία στις γραμματοσειρές κ.τ.λ. Αυτή η ανάγκη φυσικά δεν προκύπτει με το Animoto, το πρόγραμμα που χρησιμοποίησα με το άλλο τμήμα.
Δ) Προφανώς, το μέγεθος κάθε εργασίας δεν είναι μεγάλο. Οι μαθητές ασχολήθηκαν περίπου 6 ώρες· μία ώρα τη βδομάδα. Επειδή δίδασκα μόνο 1 ώρα τη βδομάδα σε κάθε τμήμα δεν μπορούσα να αφιερώσω ώρες από τη Γλώσσα, όπως θα έκανα αν ήταν τάξη μου.
Παρακάτω είναι οι δουλειές των παιδιών. Δεν έκανα πολλές διορθώσεις οπότε μην περιμένετε πολλά... ό,τι μπορέσαμε κι ό,τι προλάβαμε κάναμε...
Σχόλια