Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κείμενα για τις Μαθησιακές Δυσκολίες στο Διαδίκτυο

Μιας και είναι καλοκαίρι και ο χρόνος περισσεύει αποφάσισα να ψάξω στο διαδίκτυο για κείμενα σχετικά με τις Μαθησιακές Δυσκολίες. Κυρίως με ενδιέφεραν πολυσέλιδα κείμενα, σε pdf αρχεία ή αρχεία του Word στην ελληνική γλώσσα. Παρακάτω υπάρχει ό,τι βρήκα.

Καταρχήν υπάρχει υλικό για τις μαθησιακές δυσκολίες στην ιστοσελίδα Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών. Πρόκειται για τρία βιβλία από τα οποία το πρώτο επικεντρώνεται σε μια θεωρητική ανάλυση των Μ.Δ., το δεύτερο περιέχει διαγνωστικά τεστ, ενώ το τρίτο αναφέρεται σε τρόπους αντιμετώπισης.

Στο specialeducation.gr θα βρείτε πολλά κείμενα για μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο. Αναπτύσσονται δε και θέματα που περιστρέφονται γύρω από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πολύ υλικό υπάρχει στην ιστοσελίδα Super Education του Βασίλειου Χριστινάκη, μαθηματικού εξειδικευμένου στις μαθησιακές δυσκολίες. Τα κείμενα αναφέρονται τόσο στο Δημοτικό όσο και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Τα μέλη του συλλόγου Εκπαιδευτικών Εξειδικευμένων στις Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν ανεβάσει αρκετά άρθρα στο διαδίκτυο με θέματα που αφορούν τη ΔΕΠ-Υ, τη δυσλεξία και τις Μ.Δ.

Ο Δημήτριος Κουτάντος, εκπαιδευτικός σε ΚΔΑΥ, έχει δημοσιεύσει μια εκπαιδευτική αξιολόγηση μαθητή με Μ.Δ (δυσλεξία).

Μια διδακτορική διατριβή του Γιώργου Περικλειδάκη με θέμα "Μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά σε παιδιά Δημοτικού Σχολείου με κανονική νοημοσύνη - Δυσαριθμησία (Διάγνωση - Αντιμετώπιση)". Όπως φαίνεται και από τον τίτλο, στη διατριβή αναφέρονται και τρόποι παρέμβασης.

Διπλωματική εργασία της μεταπτυχιακής φοιτήτριας Κοσυφολόγου Αικατερίνης με θέμα "Δυσλεξία και Μαθηματικά".

Ένα κείμενο που αναλύει την αποτελεσματικότητα του προγράμματος η κούρσα των αριθμών, ενός λογισμικού παρέμβασης για τη δυσαριθμησία.


Μια εισήγηση του Περικλειδάκη Γεώργιου στο 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας με θέμα "Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά (Δυσαριθμησία)".

Διάφορα κείμενα από το ταχύρρυθμο επιμορφωτικό πρόγραμμα "Διαχείριση Προβλημάτων Σχολικής Τάξης" για μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του προγράμματος.

Πύλη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής. Εδώ υπάρχουν αρκετά άρθρα σχετικά με τη διδασκαλία περιβαλλοντικών θεμάτων σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Άρθρο σχετικά με τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη σχολική αποτυχία από τον Ηλεκτρονικό Κόμβο ΚΕΤ.

Για όποιον ενδιαφέρεται υπάρχει μια ανάλυση του λογισμικού εΜαΔύς εδώ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα αυτόματης ανίχνευσης Μ.Δ. με έμφαση κυρίως στο γραπτό λόγο.

Διπλωματική εργασία της μεταπτυχιακής φοιτήτριας Σωτηριάδου Μαργαρίτας σχετικά με την αντιμετώπιση της δυσλεξίας.

Πέντε προτάσεις αντιμετώπισης προβλημάτων ανάγνωσης από τον επίκουρο καθηγητή του Π.Τ.Δ.Ε. Ιωαννίνων, Σπύρο Σούλη.

Ανάλυση του λογισμικού "Το τρενάκι των ρημάτων" που σκοπό έχει την εκμάθηση της κλίσης των ρημάτων από τους δυσλεξικούς μαθητές.

Τέλος, άφθονο υλικό για μαθησιακές δυσκολίες, τόσο για την πρωτοβάθμια όσο και για τη δευτεροβάθμια βαθμίδα, και γενικά την ειδική αγωγή θα βρείτε εδώ, στην Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΕΠΘ. Τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα τη βρήκα από την Mariaak.

Οποιαδήποτε προσθήκη ή διόρθωση φυσικά και είναι ευπρόσδεκτη.


Νέο υλικό:

Στην ιστοσελίδα του Μπότσα Γιώργου θα βρείτε πολλά κείμενα, μεταξύ των οποίων και το διδακτορικό του, σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες. Μια ιστοσελίδα που μου την πρότεινε πάλι η Mariaak.

Στις googlepages της Ελένης Δανίλης θα βρείτε μια παρουσίαση σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες.

Στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα βρείτε δύο αρχεία pdf στα οποία αναλύονται εκτός από τις μαθησιακές δυσκολίες, τα προβλήματα συμπεριφοράς και θέματα που αφορούν αλλοδαπούς μαθητές.

Σχόλια

Ο χρήστης MariaAk είπε…
Πολύ καλή συγκομιδή! Να προσθέσω και τη διδακτορική διατριβή του Γιώργου Μπότσα, στη διεύθυνση http://users.thess.sch.gr/gbotsas/art.html
(στην ίδια διεύθυνση έχει αναρτήσει και άλλο σχετικό υλικό και άρθρα).
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Πολύ καλή η προσθήκη σου Mariaak.

Γιώργο, τις λένε αυτές τις ιστοσελίδες!
Ο χρήστης ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε…
Οδυσσέα , θα σου βάλω Α! Εύγε!!! Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά!
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Τώρα, δυσλεξικέ δάσκαλε, μου δημιουργείς πρόβλημα. Τι είναι το Α; 9 ή 10; Είμαι βαθμοθήρας βλέπεις.
Ο χρήστης ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε…
9,8!!! ευχαριστημένος;;; :)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Πολύ ενδιαφέρον.Υπάρχει κάτι που
να αφορά και την προσχολική εκπαίδευση,κάτι σαν τέστ?
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Ανώνυμε,

Αρκετά από τα προτεινόμενα κείμενα περιέχουν δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν άνετα και στο νηπιαγωγείο, όπως λόγου χάρη οι ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης.

Σχετικά με τα τεστ, οι προτεινόμενες δραστηριότητες αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών αποτελούν ταυτόχρονα και τεστ ανίχνευσής τους.

Πέρα από αυτά αν βλέπεις παιδιά που δυσκολεύονται να μάθουν κάποιο ποίημα απέξω τότε πιθανότατα κάτι τρέχει.
Ο χρήστης Xrysostomos είπε…
[...] μια πολύ καλή λίστα με σχετικό υλικό υπάρχει στο blog του Οδυσσέα [...]

http://didaskw.blogspot.com/2007/09/3.html
Ο χρήστης Γιάννης Μιχαηλίδης είπε…
Σ' ευχαριστώ για τη διαφήμιση, Χρυσόστομε!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Εργαστήρια δεξιοτήτων

Μιας και παρακολούθησα την επιμόρφωση για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, είπα να γράψω κάποιες διάσπαρτες σκέψεις που προέκυψαν καθώς μελετούσα το υλικό.  α) Όταν γράφεις ένα κείμενο τα λάθη είναι αναπόφευκτα. Όσες φορές και να το κοιτάξεις κάποια θα ξεφύγουν. Δυστυχώς στο υλικό υπάρχουν αρκετά ορθογραφικά και τυπογραφικά λάθη. Το πρόβλημα θα είχε λυθεί πολύ εύκολα αν το υπουργείο είχε προσλάβει έναν διορθωτή.  β) Πολλές φορές επαναλαμβάνονται τα ίδια ακριβώς θέματα σε διαφορετικά κείμενα. Δεν ξέρω πόσες φορές διάβασα για τα τρία είδη της ενσυναίσθησης. Αρκούσε ένας επιμελητής για να διορθωθεί αυτή η κατάσταση. Το να βάλεις έναν διορθωτή και έναν επιμελητή δείχνει ότι σέβεσαι τον κόπο των συγγραφέων.  γ) Κάποιες προτάσεις που αναφέρονται προκαλούν την κοινή λογική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπολογιστική σκέψη. Πώς είναι δυνατόν να αναπτύξεις την υπολογιστική σκέψη αν δεν έχεις σπουδάσει πληροφορική; Ή έστω αν δεν έχεις ασχοληθεί σε βάθος με τον προγραμματισμό; Στην πλειονότητά τους οι εκπ

Η Κάθετη Αφαίρεση

Με την κάθετη αφαίρεση είμαστε όλοι εξοικειωμένοι. Τόσο που αδυνατούμε να καταλάβουμε τις δυσκολίες που συναντούν οι μαθητές της Β΄ Δημοτικού όταν την πρωτοσυναντούν. Ας πάρουμε για παράδειγμα την ακόλουθη αφαίρεση:  53 -19 Τα παιδιά αδυνατούν να κατανοήσουν για ποιον λόγο δανειζόμαστε μια δεκάδα και το 3 στη θέση των μονάδων γίνεται 13 και γιατί στη συνέχεια το 1 στη θέση των δεκάδων γίνεται 2. Σε μας φαίνεται αυτονόητο αλλά, αν το σκεφτούμε λίγο καλύτερα, απλώς έχουμε εξοικειωθεί με τη διαδικασία. Στην πραγματικότητα δεν καταλαβαίνουμε τι κάνουμε. Πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτήν την δυσκολία; Mε τη γυναίκα μου, που διδάσκει φέτος στη Β΄ Δημοτικού, προτείνουμε δύο τρόπους. Η ουσία είναι η ίδια, ο τρόπος διδασκαλίας αλλάζει. Στον πρώτο τρόπο η διδασκαλία είναι άμεση (ο δάσκαλος δηλαδή εξηγεί και οι μαθητές παθητικά παρατηρούν). Τα βήματα είναι τα εξής: Α) Παρουσιάζουμε με κυβάκια τον αριθμό 53 δηλαδή με πέντε δεκάδες και τρεις μονάδες, ενώ δίπλα μας έχουμε ένα παιδί που έχει

Γιατί θέλουμε οι επιμορφωτές να έχουν εφαρμόσει αυτά που μας διδάσκουν;

Στην Ελλάδα τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά προβλήματα θεωρούνται ότι είναι η απουσία αξιολόγησης, η βάση εισαγωγής και άλλα παρεμφερή. Στην πραγματικότητα υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα. Λ.χ., συχνά οι ερευνητές ανακαλύπτουν νέες, αποτελεσματικότερες μεθόδους διδασκαλίας, που δύσκολα όμως θα τις δούμε στην τάξη. Γιατί; Πιστεύω ότι συμβαίνει επειδή η θεωρία πρέπει να μετασχηματιστεί για να μπορεί ο εκπαιδευτικός να την εφαρμόσει. Ο συνηθισμένος τρόπος παρουσίασής της δε διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς να την αφομοιώσουν. Αυτή είναι και η αιτία που απαιτούμε οι επιμορφωτές να έχουν διδάξει ό,τι αναφέρουν. Από τη στιγμή που τα έχουν διδάξει, μπορούν να μας μιλήσουν διαφορετικά και να μας διευκολύνουν να τα εφαρμόσουμε κι εμείς. Παρακάτω εξηγώ αναλυτικά την άποψή μου.  Αφηρημένες αρχές Ένα βασικό πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν αναρίθμητες θεωρίες: ξεκινούν από το δράμα και καταλήγουν στα βιντεοπαιχνίδια. Δεν είναι δυνατόν να ξέρεις να διδάσκεις με όλους αυτούς τους απίθανους τρόπους. Ούτε οι ερευνητές