1ο Ανάπτυξη και ενεργοποίηση της βασικής γνώσης

 

Το πρώτο βήμα αναφέρεται στις προαπαιτούμενες γνώσεις που πρέπει να έχει κατακτήσει ο μαθητής προκειμένου να γράψει το συγκεκριμένο κειμενικό είδος. Λ.χ., για να γράψει περίληψη, πρέπει να αναγνωρίζει τις παραγράφους του κειμένου και να γράφει πλαγιότιτλο σε παράγραφο. 

Το βασικό είναι σε κάθε κειμενικό είδος να ξέρει από πριν ο εκπαιδευτικός ποια πράγματα πρέπει να ξέρουν καλά οι μαθητές, να ελέγξει αν τα γνωρίζουν και να τα διδάξει αν δεν τα γνωρίζουν. Έτσι, πριν διδάξει την περίληψη, ο εκπαιδευτικός πιθανότατα να πρέπει να διδάξει ποια είναι η παράγραφος, ποια δομή έχει και πώς γράφουμε πλαγιότιτλους. Αυτό θα γίνει για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται, προκειμένου οι μαθητές να κατακτήσουν τους συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστεί σε αυτό το σημείο ο εκπαιδευτικός, αφού, αν δεν κατακτηθούν οι προαπαιτούμενες γνώσεις, είναι αδύνατον να διδαχτεί η περίληψη ή οποιοδήποτε άλλο κειμενικό είδος σκοπεύει να διδάξει.

Γενικά το να μάθει ένας μαθητής να αναγνωρίζει τις παραγράφους σε ένα κείμενο είναι εύκολο. Το δύσκολο είναι να μάθει να γράφει πλαγιότιτλους. Απαιτείται αρκετή εξάσκηση σε ποικίλα μαθήματα. Δεν είναι κάτι που μαθαίνεται μέσα σε μία ή δύο διδακτικές ώρες. Προσωπικά βάζω τους μαθητές αρκετές φορές να γράφουν πλαγιότιτλους πέρα από τη γλώσσα και σε άλλα μαθήματα, όπως η ιστορία και η γεωγραφία. 

Συνήθως τους βάζω ένα όριο λέξεων, 10-15, για να τους αναγκάσω να επικεντρωθούν στην ουσία της παραγράφου. Αν δεν το κάνω αρχίζουν και γράφουν εκτενή κείμενα που δεν έχουν καμία σχέση με την έννοια του πλαγιότιτλου. Σημαντικό είναι επίσης οι μαθητές να κλείνουν το βιβλίο όταν προσπαθούν να γράψουν τον πλαγιότιτλο, για να αναγκαστούν να γράψουν με δικά τους λόγια και όχι να αντιγράφουν τις φράσεις της παραγράφου. 

Άλλο σημαντικό στοιχείο είναι οι μαθητές να γράφουν προτάσεις και όχι τίτλους. Αν και μιλάμε για πλαγιότιτλο, οι μαθητές θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν οπωσδήποτε ρήματα. Να μη μιμηθούν δηλαδή τους τίτλους των σχολικών βιβλίων οι οποίοι πολλές φορές δεν έχουν ρήματα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν πιο εύκολα να ενώσουν τους πλαγιότιτλους σε ένα ενιαίο κείμενο.

2ο βήμα: Συζήτηση της στρατηγικής

Αρχική

Σχόλια