Εδώ οι μαθητές πρέπει να εκτελέσουν όλη τη διαδικασία μόνοι τους. Το κεντρικό σημείο αυτού του σταδίου είναι η ανεξαρτητοποίηση του μαθητή. Έτσι καλείται να γράψει μία περίληψη μόνος του, χωρίς να ζητήσει βοήθεια από σένα, τους συμμαθητές ή χωρίς να χρησιμοποιήσει κάποια οπτικά βοηθήματα που του θυμίζουν τη διαδικασία. Σημαντικό είναι να γράψει περιλήψεις σε διαφορετικά κείμενα από αυτά που χρησιμοποίησε στο προηγούμενο στάδιο. Αν για παράδειγμα έχει εξασκηθεί σε ιστορικά κείμενα, τώρα είναι η ευκαιρία για να γράψει περιλήψεις σε κείμενα από άλλα μαθήματα, όπως της Γεωγραφίας ή της Γλώσσας.
Είναι ευκαιρία επίσης, ειδικά για την περίληψη, να συνειδητοποιήσει ότι πλέον καλείται να αναδιοργανώσει το κείμενο. Δεν υπάρχει δηλαδή κάποιος λόγος η περίληψη η οποία θα γράψει να έχει μόνο μία παράγραφο αλλά να έχει παραπάνω επιβάλλοντας μία νέα δομή διαφορετική από αυτή που έχει το κείμενο.
Αν και αυτό το στάδιο αναφέρεται πάντα στη θεωρία, καλό είναι να έχουμε υπόψη μας ότι δε φτάνουν έτσι εύκολα οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου και γενικά του σχολείου στο τελευταίο στάδιο. Δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για εξάσκηση, πρέπει να καλλιεργηθούν και άλλα κειμενικά είδη, ενώ το γράψιμο είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκο και δύσκολο. Ωστόσο, άνετα μπορούμε να φτάσουμε στο προτελευταίο στάδιο και πιθανότατα κάποιοι μαθητές να φτάσουν και στο τελευταίο.
Σχόλια