Η δεύτερη πρακτική που αναλύεται στο βιβλίο Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning είναι η εκτεταμένη εξάσκηση. Σημαίνει δύο πράγματα:
Α) Άπλωνε αντί να συσσωρεύεις τη διδασκαλία
Σκέψου ότι είναι Δευτέρα και οι μαθητές γράφουν τεστ την Παρασκευή. Μπορείς να ασχοληθείς μόνο τέσσερις ώρες για να τους προετοιμάσεις για το τεστ. Θα αφιερώσεις τέσσερις ώρες την Πέμπτη ή μία ώρα τη Δευτέρα, μία την Τρίτη, μία την Τετάρτη, μία την Πέμπτη; Ποια είναι η καλύτερη μέθοδος; Η έρευνα λέει η δεύτερη. Να κατανείμεις, να απλώσεις δηλαδή τη διδασκαλία και όχι να την συσσωρεύσεις σε μία μέρα.
Μπορείς να το εφαρμόσεις παντού: όταν θες να διδάξεις προπαίδεια, τις τέσσερις πράξεις, το υποκείμενο, το αντικείμενο, το κατηγορούμενο, τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς, προβλήματα στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες. Αντί, π.χ., να αφιερώνεις μία ολόκληρη διδακτική ώρα στην προπαίδεια, καλύτερα να εξασκήσεις τους μαθητές ένα πεντάλεπτο κάθε φορά που έχεις Μαθηματικά και μετά να συνεχίσεις με ό,τι άλλο έχεις σχεδιάσει εκείνη την ημέρα.
Β) Κάνε συχνές επαναλήψεις
Η ανάσυρση πρέπει να επαναλαμβάνεται παραπάνω από μία φορά για να μπορέσει να διατηρηθεί η γνώση στη μνήμη των μαθητών. Πόσο συχνά πρέπει να γίνεται αυτό; Όσο συχνότερα τόσο καλύτερα. Για να το καταφέρεις πρέπει να εντοπίσεις τι ακριβώς θέλεις να επαναλάβεις. Επίσης, πρέπει να συνειδητοποιήσεις ότι το σημαντικό δεν είναι το πόσα θα παρουσιάσεις — διαλέξεις, κείμενα, εικόνες, βίντεο —, αλλά το πόσα θα θυμούνται. Προφανώς, θα θυσιαστεί ύλη. Είναι προτιμότερο να μην τα πεις όλα και να θυμούνται κάτι, από το να τα πεις όλα και να μη θυμούνται τίποτα.
Πώς μπορούν να γίνουν οι επαναλήψεις; Ίσως ο πιο απλός τρόπος είναι να αφιερώνεις 1-2 λεπτά στην αρχή και να τους θέτεις ένα ή δύο ερωτήματα. Πρέπει να τα απαντήσουν με βάση όσα θυμούνται και όχι ψάχνοντας στα βιβλία. Ιδανικό είναι οι ερωτήσεις να αναφέρονται σε γνώσεις που απαιτούνται για το μάθημα της ημέρας. Είναι σημαντικό να μην παρουσιάσεις εσύ τις παλιές γνώσεις στους μαθητές, αλλά να αναγκαστούν οι ίδιοι να τις θυμηθούν και μετά να τους ανατροφοδοτήσεις. Και εδώ ισχύει ό,τι ισχύει για την ανάσυρση: πρέπει να προσπαθήσουν να απαντήσουν όλοι. Ακόμα και αν δεν τα καταφέρουν κάποιοι, θα ωφεληθούν αφού θα ανατροφοδοτηθούν.
- Η πρώτη πρακτική αναλύεται εδώ: Ανάσυρση: Μια απλή και πολύ αποτελεσματική διδακτική πρακτική.
- Η τρίτη πρακτική αναλύεται εδώ: Μεικτή εξάσκηση.
- Η τέταρτη πρακτική αναλύεται εδώ: Μεταγνωστική ανατροφοδότηση.
Σχόλια